Ostoskorini :

Official distributor of DJI, Gryphon, Sky-Hero and VulcanUAV in Finland

MCC blogi

  • Phantom 4 Pro Plus mallit varastossa

    Uusi Phantom 4 Pro Plus malli eli malli, jossa on mukana DJI:n uusi CrystalSky 5.5" näyttölaite saadaan toimitukseen 11.1 alkaen suoraan varastosta. Ennakkotilauksia on jo toimitettu muutama ja nyt nopeimmille laitteet suoraan varastosta keskiviikosta lähtien.

    Laite tilattavissa heti täältä!

    201709/January
  • Inspire 2 nyt varastossa

    Uusi Inspire 2 malli on saapumassa varastoon ja laitetoimitukset saadaan nyt suoraan varastosta toimitettua keskiviikosta 11.1 lähtien päivän toimitusajalla. Samaan aikaan varastoon saapuu uudet X4S ja X5S kamerat.

    Laitteet tilattavissa suoraan täältä!

    201709/January
  • HPRC Mavic Pro suojalaukut tulossa tammikuun lopulla

    HPRC on julkistanut uudet Mavic Pro suojalaukut ja olemme lisänneet ne tänään verkkokauppaan. Olemme osallistuneet laukkujen suunnitteluun antamalla oman mielipiteemme laukkujen ominaisuuksista.

    Kolme eri mallia

    HPRC on tuottanut kolme eri laukkumallia, joista pystymalli ja vaakamalli ovat perinteisen laukun mallisia. Kolmas reppumallinen laukku on näppärä selkäreppu, joka on valmistettu kuitenkin suojaavasta kovamuovista ja varustettu tuhdeilla olkaremmeillä ja nostokahvalla.

    Saatavuus

    Laukkumallisto on vasta julkistettu ja toimitukset alkavat tammikuun loppupuolella. Laukkuja voi jo etukäteen tilata ja ne toimitetaan ennakkotilausjärjestyksessä tilaajille heti kun laukut saapuvat varastoon.

    HPRC MAVIC PRO LAUKUT VERKKOKAUPASSA

    201627/December
  • Trafi päivittänyt UAV lentosääntöjä

    Trafi on selkeyttänut UAV sääntömäääryksiä ja kertoo suorassa lainauksessa seuraavaa:

    Määräyshankkeella on huomioitu muutostarpeet, jotka perustuvat ensimmäisiin voimassa olevasta määräyksestä saatuihin kokemuksiin. Muutoksella on pyritty selkeyttämään määräyksen vaatimuksia mm. muokkaamalla määräyksen rakennetta. Määräyksen ulkonäkö onkin muuttunut melkoisesti nyt voimassa olevaan määräykseen verrattuna, mutta vaatimuksiin kohdistuneet muutokset ovat suhteellisen vähäisiä. Vaatimuksia on yksinkertaistettu ja osin kevennetty niiltä osin kuin se on nähty saatujen kokemusten perusteella tarkoituksenmukaiseksi. Määräyksen selkeyttämiseksi siihen on otettu oma kohtansa valtion ilmailua varten.

    Määräysluonnoksen perustelumuistiosta löytyvät tarkemmat tiedot määräykseen tehdyistä muutoksista sekä näiden muutosten perustelut. Perustelumuistioon on koottu tietoa myös muusta toimintaan vaikuttavasta lainsäädännöstä sekä ohjeistusta mm. ilmatilaan liittyen.

    Sääntöihin pääsette tutustumaan Trafin sivuilla linkin kautta!

    201623/December
  • Phantom 4 Pro päivitysvinkkejä

    DJI on ilmoittanut ohjeistuksen mahdollisen Phantom 4 Pro päivityksen ongelmatapauksiin. Tässä yhteenveto ohjeista kotimaiselle kielelle käännettynä

    Jos Phantom 4 Pro päivitys jostain syystä epäonnistuu useamman kerran, pyydämme päivittämään laitteen käyttämällä DJI Assistant 2 ohjelmaa PC:llä tai MACillä. Jos päivitys edelleen epäonnistuu ja näytölle tulee virheilmoitus, toimi seuraavasti:

    • Ota yhteyttä DJI:n tukee osoitteessa suppor.eu@dji.com ja pyydä heiltä kameran päivitystiedosto
    • Kytke virta kopteriin ja varmistu ettei päivitys ole käynnissä tai käynnisty
    • Tallenna päivitystiedosto muistikortin juurihakemistoon ja laita muistikortti kameraan
    • Noin minuutin kuluttua kameran LED valo vilkkuu punaista ja vihreää ja sen jälkeen muuttuu vihreäksi
    • Päivitä kopteri uudestaan Assistant 2 ohjelmalla tai DJI GO 4 apilla
    • Päivitys on tapahtunut
    201620/December
  • DJI Care Mavic Prolle

    Saimme tänään DJI Care lisenssikoodeja jolla Mavic Pro laitteen DJI CARE turva voidaan aktivoida. DJI Care on tilattavissa verkkokaupasta Mavic Pro kittien yhteydessä tai erikseen. Toimitamme lisenssikoodin teille sähköpostipostilla. DJI Care koodi tulisi aktivoida 48 tunnin sisällä laitteen aktivoimisesta, joten huomioittehan tämän ostaessanne laitteen.

    DJI Care voidaan aktivoida myös myöhemmin, mutta se vaatii selvityksen DJI:lle ml. videon jossa laite näkyy toimintakunnossa ja uutta vastaavana.

    Autan mielelläni mikäli asiasta on kysyttävää!

    201616/December
  • DJI Mavic Pro varusteita ja Phantom 4 Pro varastossa

    Mavic Pro varusteita saapui erä varastoon. Nyt löytyy suoraan toimitukseen Mavic Pro malliin akkuja, multilatureita, potkureita, RC johtoja, olkalaukkuja. Saimme myös ensimmäisen erän Phantom 4 Pro mallin multikoptereita, joista muutama jäljellä suoratoimitukseen ennen joulua.

    Mavic Pro kopterin saatavuus on edelleen huono ja laitteita saapuu tipottain lähes viikottain. Ennakkotilauksia on purettu nyt alkupäästä ja kaikki mitä on saatu on toimitettu asiakkaille eteenpäin. Odotamme lisää Maviceja saapuvaksi joulun jälkeisellä viikolla, jolloin ennakkotilausten purku jatkuu.

    Saimme myös tiedon että Polarpro Mavic suotimet ovat lähteneet toimitukseen jenkeistä, joten nyt kannattaa varautua ja tilata suotimet kun niitä tulee saataville.

    Mavic Pro

    Phantom 4 Pro

    201615/December
  • Ensimmäinen Phantom 4 PRO erä saapumassa varastoon

    Ensimmäiset Phantom 4 PRO mallit saapumassa varastoon. Ensimmäisestä erästä jäljellä muutama laite heti toimitukseen nopeimmille. Laitteet ovat siis perusmallia ja Crystalsky näyttölaitteella varustetut Plus mallien toimituksista ei toistaiseksi vahvistuksia.

    Phantom 4 PRO tärkeimmät ominaisuudet

    • Täysin uusi 1" kamerakenno, joka on lähes 4x Phantom 4 kameraa suurempi
    • Parannettu dynaaminen alue, kohinankesto ja hämäräkuvausominaisuudet
    • 20Mp valokuvat ja 4K video
    • Kahdennettu IMU ja sähköinen kompassi parantaa luotettavuutta
    • Viisisuuntainen esteentunnistus
    • 4K videokuvaus 60fps (2x hidastus)
    • 1080p videokuvaus 120fps (4x hidastus)
    • Mekaaninen suljin
    • Magnesium runko
    • Jopa 7 km kantomatka
    • Jopa 30 minuutin lentoaika
    • Uusia lentotiloja kuten DRAW (katso tarkemmin alla)
    • Manuaalisesti valittavat lentotilat eli P, A ja S

    Uusi DRAW lentotila

    Draw on uusi lentotila, jolla ohjelmoidaan näytön avulla kopteri lentämään haluttu reitti. Yksinkertaisesti piirrä reitti näytöllä ja Phantom 4 Pro lentää annettuun suuntaan lukiten korkeuden (testaamme tätä tarkemmin käytännössä heti kun Pro malli saapuu varastoon). Lentotila antaa pilotille mahdollisuuden hallita kameraa ja mahdollistaa monimutkaisemmat otokset.

    Toimintoja on kaksi tässä lentotilassa. Forward tilassa drone lentää tasaista vauhtia eteenpäin ja kamera on suunnattu kopterin lentosuuntaan. Free tilassa kopteri lentää ohjelmoitua reittiä, mutta pilotti voi suunnata kameran haluamaansa kohteeseen eli käytännössä kopteri lentää ohjelmoitua lentoreittiä nokkasuunnastaan välittämättä kääntäen kopteria kameraohjauksen mukaan.

    Muut lentotilat

    Verrattuna Mavic Pro malliin, Phantom 4 Prossa voidaan lentotila valita manuaalisesti esimerkiksi valitsemalla ATTI tilan, laite kytkee pois GPS lukon ja pitää laitteen lentokorkeuden, tämä on ammattilaisten yleisimmin käyttämä ilmakuvaustila, joka mahdollistaa kopteri pehmeät liikkeet vaikeissakin paikoissa ilman että GPS yrittää automaattisesti lukita paikan (korkeuden ja position).

    Tripod tila on nyt myös Phantom 4 Prossa, jossa drone lentää erittäin hitaasti (max 7 kmh) tarjoten tarkimman mahdollisen ohjaustuntuman. Soveltuu myös hyvin sisätiloissa lentämiseen. Kummassakin tilassa esteentunnistus ja paikannussensorit ovat aktivoituna.

    Voit tilata Phantom 4 Pro mallin täältä ja toimitukset alkavat todennäköisesti jo 15.12 ja toimitetaan Matkahuollon nopealla kuljetuksella. Muutama jäljellä ensimmäisestä toimituserästä!

    201612/December
  • Mavic Pro talvitestiä

    Testasin tänään -9 asteen pakkasessa hienossa kelissa Mavicin ja iPhone 7 Plussan akunkestoa. Yllättävä tulos kaikinpuolin, sillä Mavic lensi lähes 20 minuuttia 25% akkuhälytykseen ja iPhonen akku kului 99% lähtötilasta vain 90%. Aikaisemmin olen lentänyt iPhone 6:lla samoissa olosuhteissa ja akku kyykkäsi lennon loppuvaiheessa niin pahasti että laite sammui kesken lennon.
    201611/December
  • Multikoptereiden vakuutukset ja leasing rahoitus

    Multikoptereiden vakuutuksia on nykyään vaikea saada kotimaasta kuten asiaan perehtyneet ovat ehkä huomanneet. Samaan aikaan Trafi vaatii laitteille pakollisen vakuutuksen, joka kattaa myös vastuuvakuutuksen kolmannen osapuolen mahdollisille vahingoille. Yhtälö on mielestäni aika mielenkiintoinen, koska paikalliset vakuutusyhtiöt eivät lentovahinkovakuutusta helposti myönnä ja kun yhtälöön lisätään vielä rahoitusyhtiö, joka vaatii vakuutuksen ja Trafi rekisteröinnin, niin tulee mieleen, että onkohan tätä hommaa ajateltu oikeasti ihan loppuun asti?

    Tarjoamme vakuutuksia Hollantilaisen vakuutusasiamiehen kautta

    Onneksi vakuutuksia on saatavilla asiaan erikoistuneilta tahoilta Euroopasta. Teemme yhteistyö Driessen vakuutusasiamiehen kanssa, joka on erikoistunut drone vakuutuksiin. Yritys tarjoaa laitevakuutuksen lisäksi vastuuvakuutuksen ja vakuutus kattaa myös lentovahingot. Vakuutuksen myöntäjä on maailman suurimpiin vakuutusyhtiöihin kuuluva Lloyds of London.

    Laitteisto leasing rahoituksella?

    Tarjoamme leasing rahoitusta kaikille yritysasiakkaillemme Tukirahoitus Oy:n tai Svea Leasing rahoituksen kautta. Kumpikin rahoitusyhtiö vaatii laitteelle vakuutuksen, jonka edunsaaja on vakuutusyhtiö sekä laitteen rekisteröinnin Trafin laitekantaan.

    Leasing hakemuksen liitteeksi vaaditaan vakuutustodistus, jossa edunsaajana on rahoitusyhtiö sekä vahvistus laitteen rekisteröinnistä Trafin tietokantaan. Ostaessanne laitteet meiltä rahoituksella, hoidamme vakuutusyhtiön kanssa vakuutustodistuksen rajoitusyhtiölle. Laiterekisteröinti tulee suorittaa tilaajan toimesta ja lähettää asiasta meille vahvistus, jonka liitämme rahoitushakemukseen.

    Muistilista rahoituksella ostettaessa!

    • Tee vakuutushakemus netissä tässä osoitteessa (Get a Quote)
    • Ilmoita laitteisto Trafin tietokantaan täällä
    • Lähetä rekisteröinnistä meille vahvistus, jonka liitämme rahoitushakemukseen

    Laitteiston hankinta rahoituksella

    Jos olette kiinnostuneita hankkimaan laitteiston leasing rahoituksella, ottakaa meihin yhteyttä. Teemme teille laitteistotarjouksen ja laskemme hyväksytyn tarjouksen perusteella laitteiston leasing hinnan 12-60 kuukauden maksuajalla. Tehkää vakuutushakemus ym. tavalla ja rekisteröikää laitteisto Trafin kantaan (rekisteröinti ei vaadi sarjanumero tai laitetta vaan se voidaan tehdä suoraan mallin mukaan) ja laittakaa tästä vahvistus meille.

    Rahoitushakemus käsitellään nopeasti jopa muutamassa tunnissa ja hyväksytystä päätöksestä laadimme asianmukaiset sopimuspaperit ja toimitamme vakuutusyhtiölle edunsaajatiedot jotta vakuutusyhtiö voi tehdä virallisen vakuutussopimuksen, jonka asiakas allekirjoittaa. Rahoitusyhtiön saadessa kaikki asianmukaiset paperit, rahoitus aktivoituu ja toimitamme laitteen erikseen asiakkaan kanssa sovitussa aikataulussa.

    Rahoitushakemusta varten toimittakaa meille seuraavat tiedot

    • Yrityksen nimi, osoite, puhelinnumero ja yhteyshenkilö
    • Y-tunnus
    • Haluamanne rahoitusaika 12-60 kuukautta

    Apuja vakuutuksen hakemiseen ja lomakkeen täyttämiseen löydätte täältä!

    201607/December
  • Mavic Pro saatavuudesta - päivitys

    Toistaiseksi pohjoismaihin on saapunut vasta edelleen kourallinen Mavic Pro malleja ja meidän kautta on toimitettu kokonaista kaksi laitetta. Loppuviikosta saadun tiedon mukaan, tällä viikolla lähtee seuraava erä toimitukseen, mutta määrää en ole saanut vahvistettua. Toimituksia jatketaan ennakkotilausten tilausjärjestyksen mukaan ja tällä hetkellä minulla on hyvä fiilis siitä, että joulukuun puoleen väliin mennessä pystyisimme toimittamaan suurimman osan ennakkotilauksista.

    Omasta puolestani edelleen pahoittelut DJI:n toimitusaikataulujen osalta ja toivon että teillä riittää vielä kärsivällisyyttä odotella omaa uutta mahtavaa Mavicia, joka on osoittautunut kyllä erinomaiseksi laitteeksi niin omissa testeissämme kuin Mavic asiakkaiden keskuudessa.

    Tein myös omasta kokemuksestani blogikirjoituksen, joka on luettavissa tämän artikkelin alla!

    201605/December
  • Kenttäkokemuksia Mavic Pro multikopterista

    Kenttäkokemuksia Mavic Pro multikopterista    

    Harvemmin nykyään pääsen kentälle kuvaamaan projekteihin mutta silloin kun tilaisuus tarjoutuu, niin olen toki innolla mukana. Vaikka jatkuvasti toki koptereilla lennetään ja laitteita testaillaan sekä kuvaillaan omiin tarkoituksiin satoja tunteja vuodessa, niin varsinainen testi laitteille on toki aito kuvausprojekti, varsinkin kun näissä on usein haastavia tilanteita ja kiireinen aikataulu.

    Toscanassa viisi päivää kuvaamista

    Minulle tarjoutui siis tilaisuus osallistua Toscanan Italiassa kuvausprojektiin, josta en toistaiseksi voi sen suurempia paljastaa, mutta kyseessä oli ralliin liittyvä projekti, jossa kolmen hengen voimin kuvasimme käytännössä aamusta iltaan aiheeseen liittyvää materiaalia. Kalustona käytettiin tarkoituksella kevyttä kamerakalustoa ja paljon materiaalia tuotettiin myös iPhone 7 Plus mallin älypuhelimella, Osmolla sekä tietysti Mavic Pro multikopterilla. Koska kyse oli enemmänkin dokumentaarisesta projektista kuin elokuvasta, mainittu kalusto osoittautui erinomaiseksi valinnaksi koska aikataulut, tapahtumat ja tilanteet olivat meistä riippumattomia ja kaikki tapahtui reaaliaikaisena ja lavastamattomana. Tämä antoikin mielestäni parhaat lähtökohdat kirjoittaa tämä kenttäarvostelu Mavic Pro multikopterista, koska kyseessä oli hektinen kuvauskeikka kaikessa realistisuudessaan.

    Kalusto

    Alunperin tarkoitus oli varmistaa kaluston toimivuus varaamalla matkalle mukaan kaksi Mavic Pro kopteria. Kuten olen niin moneen kertaan sanonut, ammattimaisesti kuvaavalla kopteripilotilla on oltava aina varalaitteisto käsillä, koska kuvaustilannetta voi harvoin erityisesti dokumentaarisessa kuvaustilanteessa kuvata uudestaan.

    Jokainen asiaa kuitenkin seurannut tietää, ettei laitteiden toimitukset ole vieläkään alkaneet, joten saimme matkalle mukaan vain yhden laitteen. Akkuja sen sijaan oli mukana yhteensä kuusi, lisäksi varasimme mukaan autolaturin, multilaturin, Mavic USB latauspalikan sekä kaksi varapotkurisettiä. Kalusto kulki suurelta osin aina mukana Mavicin omassa olkalaukussa ja vain seinälaturi jäi majapaikkaan. Autolaturi oli varoilla autossa ja kuusi akkua, joista yksi kopterissa kiinni oli olkalaukussa mukana.

    Mainittakoon tässä erityisesti näppärä Mavic Pro akkuadapteri, jossa on kaksi USB ulostuloa. Adapterilla voidaan ladata USB laitteita käyttämällä Mavicin akkua. Koska en aja lentoakkua koskaan alle 20% varauksen, sain hyödynnettyä näitä lähes käytettyjä akkuja lentojen jälkeen lataamalla niillä Mavicin radio-ohjainta ja iPhone puhelinta siirtymillä autossa. Adapteri kuuluu Mavic Flymore kittiin ja osoittautui todella fiksuksi lisävarusteeksi.

    Kannettavuus

    Voin avoimesti myöntää, että Mavic Pro julkistuksen yhteydessä en henkilökohtaisesti hirveästi antanut painoarvoa laitteen koolle, sillä kotimaassa toimiessa, Phantom 4 sarjan laitteella kuvattaessa ja autolla kohteisiin matkatessa, koolla ei suoranaisesti ole hirveästi merkitystä. Käytän itse pääasiallisesti kovaa laukkua, joka kestää rankkaakin kohtelua ja olen pärjännyt sillä vuosikausia niin maalla kuin merellä ja sen takia laitteen koolla ei ole ollut suurta merkitystä minulle.

    Joudun kuitenkin pyörtämään sanani ja erityisesti nostamaan esille laitteen koon merkityksen tässäkin projektissa. Ensinnäkin laite ja käytännössä kaikki sen varusteet akkuja myöten pystyy kuljettamaan olkalaukussa. Lentokoneella matkustaessa, akkujen kanssa on jatkuvasti haasteita ja koska niitä ei pysty ilman erikoisjärjestelyjä kuljettamaan ruumassa, täytyy akut olla käsimatkatavaroissa. Pakkasin siis kaikki Mavic akut olkalaukkuun ja vain auto- sekä seinälaturin kuljetin ruumassa matkatavaroissa. Mavic olkalaukun lisäksi mukana oli keskikokoinen Pelicancase sekä normaali vaatekassi.

    Kuljetettavuus kentällä

    Kuvaustilanteessa Mavicin koko korostuu entisestään. Juostessa kuvauspaikalle rallin erikoiskokeille, varikolle, huoltopaikkoihin ja muihin tapahtumiin, Mavic osoittautui erinomaiseksi kumppaniksi. Mavicin olkalaukun lisäksi mukana oli pieni selkäreppu muille kuvauskamoille. Jätin selkärepun usein kokoontumispisteeseen ja juoksin Mavicin kanssa pitkin puskia haluamaani kuvauspaikkaan josta pääsin parhaiten lentoon.

    Omasta mielestäni olkalaukku voisi olla jopa suurempi ja sellainen josta kopterin saisi makuullaan esille ja käyttöön. Mavicin olkalaukussahan kopteri on pakattu pystyyn kaksiosaiseen taskuun jonka toisessa osassa on radio-ohjain. On myös tärkeää että aina pakattaessa, Mavicin kameran suojakupu sekä gimbaali tukimuovi on laitettu paikoilleen, koska kamera on herkkä ja pienikokoinen ja liikkuessaan saattaa vaurioitua. Suojakuvun kanssa lentämistä en suosittele, laite saattaa lämmetä liikaa ja rikkoontua.

    Käyttöönoton nopeus

    Mavic on äärimmäisen nopea ottaa käyttöön kentällä. Ainoa asia mikä häiritsi ajoittain oli IMU yksikön tarkistuksen viive joka saattoi jossain tapauksissa olla jopa muutama minuutti. Tämäkin tosin parani ajanmyötä ja viimeisinä päivinä laite oli valmis käytettäväksi lähes heti sen jälkeen kun radio-ohjain yhdistyi laitteeseen ja GO aplikaatio avasi videon esikatseluyhteyden.

    GPS signaalit lukkiintuvat nopeasti ja käytössä oli aina vähintään 16 satelliittia ja paikoittain jopa 20:tä. Kalibroinnin tein aina kun siirtymä oli useita kymmeniä kilometrejä tai siirryin laaksosta korkealle vuoristoon. Kalibrointi on nopea ja helppo tapa varmistaa kopterin oikeanlainen toiminta ja vähentää riskejä.

    Ensimmäinen lentokerta

    Mavicissa on Phantomista poiketen tarkennusautomatiikka, joka mahdollistaa tarkennuksen säätämisen haluttuun pisteeseen. Käytännössä tarkennus toimii lähelle tai äärettömään, mutta jossain tilanteissa tarkennus ei suostunut tarkentamaan haluttuun pisteeseen ja tarkennusta joutui muutamaan kertaan toistamaan. Tämä aiheutti hieman ongelmia alussa mutta kun siihen tottuu että heti lentoonlähdön yhteydessä tarkentaa n. 100 metrin päässä olevaan pisteeseen niin tarkennus toimii kyllä sen jälkeen moitteettomasti. Phantomissahan tämä ei ole mahdollista ja tuntuu hieman kummalliselta, että Maviciin tämä ominaisuus on lisätty vaikka omien kokemuksieni mukaan Phantomin tarkennusautomatiikka on erinomainen ja koska se ei vaadi tarkennuspisteen valintaa, toimii sellaisenaan ongelmitta. Joskus tällainen Mavicissa oleva lisäominaisuus vain sekoittaa asioita ja voi aiheuttaa varsinkin alussa ikäviä tilanteita, kun kuvattu materiaali osoittautuu epätarkaksi - mutta tämä on siis ominaisuus, joka tulee huomioida ja josta tulee rutiini muutaman lentokerran jälkeen.

    Kuvanlaatu ja kuvausasetukset

    Kuvaan aina ammattitarkoitukseen tarkoitettua materiaalia D-LOG asetuksella. Kuva on siis harmaa ja mitäänsanomaton väriensä ja kontrastin osalta, mutta ideana onkin että se härätetään henkiin editissä tekemällä värikäsittely. Suosittelen värikäsittelyssä edelleen mLut lisäosaa Final Cut Prohon tai Premiereen, se on edullinen, nopea ja eri pikavaihtoehtoja värimaailman osalta löytyy yli 20:tä. Toinen vaihtoehto on kuvata videota Cinelike asetuksella, joka luo heti kamerassa suoraan elokuvamaisen lopputuloksen, jota tosin itse säädän vielä editissä lähes aina omaan makuuni sopivaksi.

    Valokuvissa D-Login käyttäminen ei ole ehkä niin järkevää sillä kaikki kuvat tulee käsitellä jälkeenpäin joka lisää työmäärää. Kannattaakin valita omista tarpeista riippuen valokuviin neutral tai cinelike profiili D-Login sijasta. Tallennusasetuksena käytän aina JPG + RAW joka mahdollistaa kuvien katsomisen heti nopeasti mutta samalla RAW tallennettu kuva antaa paremmat mahdollisuudet kuvan editoimiseen esimerkiksi Lightroom ohjelmassa.

    Videokuvausresoluutiona käytin tässä hommassa pääasiallisesti 4K asetusta, koska lentokorkeus ja kuvakulma olivat haasteellisia. Erikoiskokeet kulkivat lähes poikkeuksetta keskellä tiheää metsää ja vaikka lintuperpektiivistä kaiken tulisi olla selkeämpää, usein oli hyvin vaikea havaita alla kulkevaa tietä ja sitäkin hankalampi löytää auto serpentiinitieltä kasvuston takia. 4K asetuksella pystyn jälkeenpäin kroppaamaan sisään 4x ja saan silti loppumateriaalista FullHD 1080p laatua. Tämän avulla pystyin lentämään korkeammalla ja saamaan suuremman kuva-alan kameraan, jotta auton liike ja tie hahmottuisivat paremmin ja editointivaiheessa kohdistamaan kameran haluttuun paikkaan.

    Yksi laatuun vaikuttava tekijä oli suotimien puute. Syksyisessä raa`assa auringonpaisteessa suodin olisi ollut ehdottomasti tärkeä lisävaruste, mutta Mavic Pro mallin suotimia ei valitettavasti ollut vielä käsillä. Välillä suljinaika nousi liian korkeaksi jolloin käytin 1080p/50 tai 1080p/96 asetusta, jotta saisin suljinajan mahdollisimman lähelle toivottua eli 2x fps tai kerrannollisesti tasaisin välein eli 100, 200 ja niin edelleen.

    Mavic Pron kuvalaatu on ehkä hieman pehmeämpi kuin Phantomin, mutta laatu on mielestäni erinomaista ja riittää hyvin monenlaisiin tarpeisiin.

    Yhteenveto

    Mavic Pro osoittautui uskomattoman toimivaksi kopteriksi, jonka kuvanlaatu hyvissä olosuhteissa ei kalpene Phantom 4:lle. Erityisesti kopterin koko ja tarvittavien varusteiden kuten akkujen helppo kuljetettavuus tekee tästä kopterista varmasti monelle luotettavan matkakumppanin vaikka etelänmatkan kuvaamiseen. Viime vuosina laitteiden luotettavuus on parantunut merkittävästi, lentoaika tuplaantunut ja helppokäyttöisyys noussut aivan uudelle tasolle. Mavic Prota voi hyvällä syyllä sanoa tämän hetken mielenkiintoisimmaksi multikopteriksi, jonka ominaisuudet eivät pienestä koostaan huolimatta kalpene isompiensa rinnalla.

    Itsestäänselvää toki on, että esimerkiksi uusi Phantom 4 Pro mallin 4x suurempi kamerakenno tuo erityisesti hämäräkuvaukseen lisäarvoa videopuolella ja 20Mp valokuvat mahdollistavat entistä laadukkaammat kuvat. Viisiakselinen esteentunnistus on sekin kehittyneempi kuin Mavic Prossa, mutta toisaalta Mavicin kuljetettavuus akkuineen tekee Mavicista ykköskumppanin matkakuvauksia ajatellen.

    Esimerkki materiaalia

    Italian kuvausreissu tehtiin yhteistyössä Moottorilehden kanssa. Kaikki kuvattu materiaali on heidän omaisuuttaan, joten tässä vaiheessa en pysty esittelemään matkan kuvausantia sen tarkemmin. Suosittelen kuitenkin kaikille tutustumaan Autoliiton Mooottorilehden tarjontaan heidän omilla nettisivuillaan www.moottori.fi osoitteessa ja ihan henkilökohtaisesti voin suositella Autoliiton jäsenyyttä kaikille autolla liikkuville. Jäsenyys on edullinen ja laadukas lehti tulee kotiinkannettuna kuukausittain ja tietysti tiepalvelu ja lukuisat muut edut antavat hyvän syyn liittyä mukaan. Moottorilehdessä tulee siis olemaan juttu aiheesta alkuvuodesta, jota mielenkiinnolla odotan itsekin.

    201603/December
  • Uusi Inspire 2 - kamerat - tallennusformaatit

    Uuden Inspire 2 mallin myötä kameratarjona muuttuu ja tallennusvaihtoehtoja tulee lisää kuten on jo aikaisemmassa artikkelissa todettu. Laitteiden toimitukset alkavat vasta tammikuussa, mutta jo tässä vaiheessa on varmasti hyvä selventää kameramallien ja erityisesti X5S RAW kameran lisenssivaihtoehtoja.

    Uusi CineCore 2.0 kuvaprosessointi

    CineCore 2.0 on DJI:n uusi Inspire 2 mallin julkistuksen myötä käyttöönotettu kuvankäsittely järjestelmä joka sisältää suorituskykyisen video prosessoinnin ja huippunopean CINESSD tallennusjärjestelmän FAT32/exFAT tiedostojärjestelmällä. Tämän johdosta Inspire 2 tukee CinemaDNG ja Apple ProRes tallennusta. RAW tallennusoptio on kuitenkin vakiona lukittu ja lukituksen avaaminen vaatii lisenssiavaimen ostoa. Lisenssiavain löytyy erikseen mainituille formaateille tai kittinä kummallekin.

    Mitä lisenssiavaimet tekevät?

    Lisenssiavain aktivoi käyttöoikeuden CinemaDNG tai Apple ProRes tallennukseen CineCore 2.0 järjestelmän sisällä. Yhdessä CINESSD ja FAT32/exFAT formaatin tiedostojärjestelmän avulla, Inspire 2 pystyy tallentamaan X5S RAW kameralla Hollywood tason videokuvaa joka mahdollistaa laajamittaisen jälkikäsittelyn.

    screen-shot-2016-11-21-at-15-35-39

    Huippulaadukas tallennus

    Lisenssiavain avaa 5.2K CinemaDNG ja/tai Apple ProRes tallennusmahdollisuuden vaativaan käyttöön, joka vaatii täydellistä jälkikäsittelymahdollisuutta.

    screen-shot-2016-11-21-at-15-23-56

     

    screen-shot-2016-11-21-at-15-23-41

    Halutunlainen formaatti - työprosessi

    Tehokas ja selkeä työprosessi on erittäin tärkeä jälkieditoinnissa. Inspire 2:n CinemaDNG ja Apple ProRes formaattien kanssa, elokuvantekijät voivat tehokkaasti työskennellä. Optimoidun tiedostojärjestelmän takia, aineisto voidaan toistaa suoraan tietokoneella kun CINESSD on liitetty, poistaen työvaiheita joita tarvitaan yleensä konvertoinnissa, tehden editoinnista virtaviivaisen tehokasta.

    Yhteenveto

    Uusi Inspire 2 on siis valittavissa kahdella eri kameralla. X4S mallissa ei ole RAW tallennustukea ja se korvaa periaatteessa vanhemman X5 kameramallin. X5S kameralla pystyy tallentamaan suoraan SD muistikortille, jolloin työprosessi on selkeä ja yksinkertainen. Jos tallennusformaatiksi valitaan CinemaDNG tai Apple ProRes, tarvitaan näiden tallentamiseen lisenssit ja tallennusta varten erillinen CINESSD SSD-asema, joita on saatavilla 120G ja 480G versioina. 480G malli pystyy tallentamaan videota jopa 4.2Gbps asti.

    screen-shot-2016-11-21-at-16-58-43

    Erillinen CINESSD-Station mahdollistaa CINESSD levyn lukemisen suoraan tietokoneella.

    Ajatuksia kameravalintaan ja lisensseihin

    Inspire 2 kannattaa mielestäni heti ostaa X5S mallin kameralla. Vaikka kamera on X4S yli 3x kalliimpi, mahdollistaa se heti tai tarpeiden kasvaessa RAW tallennuksen. X5S kameraa voi siis käyttää tallentaen muistikortille kuten X4S mallia ja päivittää se jälkeenpäin aktivoimalla CinemaDNG ja/tai Apple ProRes lisenssit ja hankkimalla CINESSD tallennuslevyn.

    Hankkimalla Inspire 2 Combo kitin, säästät lisenssimaksuissa. Combo sisältää X5S kameran CinemaDNG ja Apple ProRes lisenssillä.

    Inspire 2 toimitukset alkavat tammikuussa 2017 ja ennakkotilaukset nyt mahdollisia.

    Katso lisätietoja!

    201621/November
  • Miten saan isot tabletit kiinni DJI:n radioon?

    Saimme äsken varastoon ensimmäisen erän tabletti adaptereita, jonka avulla voit kiinnittää Phantom ja Inspire mallien radioihin nyt myös isommat tabletit, joiden leveys on maksimissaan 23 cm. Näppärä ja toimiva adapteri on kirkkaasta muovista (ei röpelöinen 3D viritys) valmistettu toimiva lisäkiinnike.

    Nyt tilattavissa verkkokaupasta!

    201616/November
  • DJI julkistustilaisuus 15.11.2016 - SIISTITTY VERSIO

    Eilen 15.11.2016 kello 21:30 Suomen aikaa alkanut DJI:n julkistustilaisuus tarjosi mielenkiintoisia uutuuksia, joista toki oli puhuttu jo alan blogeissa pidemmän aikaa. Varsinaisia yllätyksiä oli kuitenkin luvassa erityisesti kamerapuolen uutuuksien ja speksien osalta, joka taas näytti DJI:n voimavarojen suuruuden muille. Lyhyt yhteenveto alkuun lienee paikallaan, jonka jälkeen pureudutaan tarkemmin uutuuksiin.

    DJI hallitsee markkinoita suvereenisti

    Ei ole mikään salaisuus että DJI on ylivoimainen markkinajohtaja alallaan. Eri blogikirjoituksia julistustilaisuuden jälkeen selatessa tuli aika selväksi DJI:n asema markkinoilla. Pohjois-Amerikassa DJI:n markkinaosuus kaikista myydyistä kuluttajapuolen drone laitteista on jo yli puolet ja kasvun loppua ei ole nähtävissä. Ammattilaitepuolella toimii muutama varteenotettava kilpailija, joiden asema tosin on entistä tukalampi ja kuten mm. 3D Robotics on saanut huomata, pelkkä merkittävä pääomarahoituksen saaminen ei auta, jos vastassa on näin liukkaasti toimiva kilpailija kuin DJI.

    Mitä tilaisuudessa lanseerattiin?

    DJI julkisti kaksi merkittävää päivitystä nykyisiin drone malleihinsa eli uuden Phantom 4 PRO mallin sekä Inspire 2 mallin. Phantom 4 PRO mallista on ollut vähemmän ennakkohuhuja, mutta Inspire 2 mallin julkistus oli oikeastaan aika itsestäänselvää. Lisäksi DJI tuo markkinoille kaksi Crystalsky näyttöratkaisua, joita voidaan käyttää vaihtoehtoisesti tabletin/älypuhelimen sijaan radio-ohjaimen näyttölaitteena.

    DJI Phantom 4 PRO

    Mielestäni merkittävin päivitys nykyiseen Phantom 4 malliin verrattuna on päivitetty uusi kamera. Kauan kaivattu valokuvapuolen resoluution parantuminen 20MP kuvatarkkuuteen on todella tervetullut ominaisuus. Vaikka videopuolella Phantom 4 on ollut erinomainen jo tähänkin asti, viimeistään uusi kamerapäivitys valokuvien osalta tekee mallista erityisesti puhtaasti ilmakuvauksen kannalta erityisen merkityksellisen, sillä mielestäni Phantom 4 on nyt sellainen paketti näillä ominaisuuksilla, että sillä pystyy tuottamaan täysin ammattimaisesti videon lisäksi laadukkaita valokuvia.

    DJI on onnistunut parantamaan mallin tehokkuutta entisestään ja lisännyt lentoaikaa 30 minuuttiin nykyisen luvatun 27 minuutin sijaan. Kuten ennenkin, näihin kannattaa suhtautua varauksella, sillä kolmen minuutin teoreettinen lentoajan lisääntyminen on aika marginaalista ja käytännön olosuhteissa lisäminuuttien merkitys vähenee entisestään. Eipä silti, noin 25 minuutin todellinen lentoaika on sekin ko. mallin laitteelle erinomainen saavutus.

    Neljä kertaa suurempi kenno

    Videopuolella uuden mallin tuomat muutokset näyttäytyvät maltillisemmin, mutta ovat silti merkityksellisiä. Kameran sensori on suurentunut 1/2.3" mallista 1" sensoriin, joka tarkoittaa, että sensori on 4x suurempi kuin nykymallissa. Pelkkä pikseleiden määrän lisääntyminen 12 miljoonasta 20 miljoonaa ei siis ole ainoa merkittävä muutos. Kameran sensorin koko onkin merkittävä parannus, koska suuremmassa kennossa jokainen pikseli tallentaa enemmän informaatiota, parantaen dynaamista aluetta, kohinasuhdetta ja valovoimaa. Samalla ISO alue on laajentunut 100-12.800 ja kontrasti on parantunut.

    Tukee uutta H.265 codekia

    Kaiken kukkuraksi DJI on ympännyt mukaan uuden videoprosessointi systeemin, joka mahdollistaa videon tallennuksen elokuva- ja videotuotanto optimoituna DCI 4K/60 asetuksella 100mbps:n bitratella. Phantom 4 PRO tukee myös perinteisen H.264 lisäksi H.265 pakkausta, jossa on tuplasti informaatiota parantaen kuvanlaatua merkittävästi ja D-Log laajadynaaminen kuvaprofiili antaa entistä enemmän mahdollisuuksia kuvan jälkikäsittelyyn.

    Mekaaninen suljin ja uusi kehittyneempi linssi

    Yksityiskohtiin mentäessä, uudessa Phantom 4 PRO mallissa on myös muilta osin päivitetty kamera. Uusi linssi sekä mekaaninen suljin parantavat kuvanlaatua ja mekaanisen sulkimen merkitys erityisesti nopeaa liikettä kuvattaessa on suuri, eliminoiden rolling shutter efektiä. Kamera tukee nyt myös 1/8000 valotusaikaa ja uusi sarjakuvaustila mahdollistaa 14 kuvaa / sekunti kuvausnopeuden 20Mp tarkkuudella. Ei huono.

    Laajennettu ammattimainen esteentunnistus

    Nykymallin yksisuuntainen esteentunnistus on päivitetty nelisuuntaiseksi, jolloin uusi PRO mallin tutkii ympäristöään entistä tehokkaammin välttäen törmäämiset myös sivuille ja taakse sekä tietysti tutkii alaspäin perinteisesti jolloin sensoritekniikkaa on viiteen eri suuntaan. Samalla esteentunnistuksen etäisyys on pidentynyt 30 metriin.

    Uusi Crystalsky näyttö optiona Phantom 4 PRO:lle

    Crystalsky on DJI:n uusi näyttölaite, jossa on sisäänrakennettu GO aplikaatio. Phantom 4 PRO+ mallissa on vakiona 5.5" näyttölaite ja voit tilata sen myös erikseen optiona Phantom 4 PRO malliin jälkeenpäin. Sisäänrakennetun GO aplikaation ansiosta, voit unohtaa tablettien ja älypuhelimien käytön ja varata tähän käyttöön siihen erityisesti suunnitellun näyttölaitteen.

    Crystalsky näytössä on kaksi kertaa suurempi 1000cd/m2 valovoima mitä missään älypuhelimissa on tällä hetkellä. Tämä mahdollistaa jopa suorassa auringonpaisteessa näytön katsomisen ilman heijastumia ja värit ovat syvemmät ja kirkkaammat. Esikatselunäytöksi suunniteltu Crystalsky vähentää entisestään viivettä videokuvassa ja laitteessa on lisäksi HDMI portti, Micro SD muistikorttipaikka, mikrofoni, sisäänrakennettu kaiutin ja WiFi yhteys, jotka mahdollistavat kuvien muokkaamisen GO aplikaatiossa ja jakamisen eteenpäin, suoraan laitteelta. Näytön toiminta-aika on viisi tuntia.

    Päivitetty Lightbridge 2 videolinkki kahdella eri taajuudella

    Uusi TDM (Time Division Multiplexing) tekniikka mahdollistaa radio-ohjaimen signaalien sekä video signaalin vastaanottamisen samalla taajuudella. Tämä 5.8Ghz taajuudella toimiva järjestelmä voidaan kytkeä päälle silloin kun perinteinen 2.4Ghz taajuus kärsii häiriöistä, liiasta kuormituksesta tai WiFi ja 4G verkkojen häiriöistä. Kun toiminto kytketään päälle, Phantom 4 PRO valitsee automaattisesti parhaan mahdollisen taajuuden jossa on vähiten häiriöitä mahdollistaen jopa 7km kantomatkan (esteetön häiriötön näkyvyys radion ja kopterin välillä).

    Hinnat

    Uusi Phantom 4 PRO:n hinta on 1.699€ ja Plus mallin hinta 1.999€ varustettuna Crystalsky 5.5" näyttölaitteella.

    Saatavuus

    DJI:n mukaan toimitukset alkavat joulukuussa, mutta suhtauisin tähän varauksella. Tuote saadaan verkkokauppaan tänään ja ennakkotilausmahdollisuus avautuu samantien ja tuotteen voi tilata sitoumuksetta postiennakolla.


    INSPIRE 1 JULKISTETAAN
    (kirjoitettu julkistuksen aikana, korjataan 16.11)

    Uusi Inspire 2 on varustettu kahdella akulla ja esteentunnistuksella sekä kahdella kameralla. FPV kameran (2 akselinen vakautus) avulla lentäjä näkee koko ajan minne lennetään ja pääkamera toimii itsenäisesti toisen kuvasignaalin kautta.

    Vision Positioning ja esteentunnistuksen avulla laite tunnistaa esteen jopa 30 metrin päästä ja uudessa mallissa on myös 5 metriä ylöspäin skannaava sensori joka tutkii ylöspäin esteitä ja pysäyttää kopterin tarvittaessa.

    Täysin uudet kamerat

    Inspire 2 malliin tulee kaksi täysin uudenlaista kameraa, jotka käyttävät CineCore 2.0 prosessointia kuvankäsittelyssä. Prosessointi tapahtuu Inspire 2:n sisään asennetussa elementissä ja tämän takia valitettavasti uusi malli ei tue muita kameroita kuin uusia X4S ja X5S malleja. Tämä siis tarkoittaa, että uudessa mallissa ei pysty hyödyntämään Z3, Z30 tai Zenmuse XT kameroita, joka ainakin minulle oli suuri yllätys.

    Kameroiden speksit

    X4S

    • 1 tuuman sensori (4x suurempi kuin vanhassa Inspire 1 mallissa)
    • 20 Mp valokuvat
    • ISO 100 - 12800
    • Dynaaminen alue 11.6 aukkoa
    • 4K / 60fps
    • Hinta: 699e alv. 24%

    X5S

    • Micro 4/3 sensori
    • 20.8 Mp valokuvat
    • 4K 60 fps / 5.2K 30 fps
    • ISO 100 - 25600
    • Dynaaminen alue 12.8 aukkoa
    • 8 eri linssiä (9-45mm)
    • 20Mp RAW valokuvat
    • Adobe CinemaDNG, Apple ProRes 422 HQ (5.2K, 4K) and ProRes 4444 XQ (4K), H.264 and H.265
    • Hinta: 2.199 € alv. 24%

    Master & Slave radioiden toiminta

    Master ja Slave radioiden välille voidaan luoda langaton jopa 100m langaton linkki, joka mahdollistaa mm. etsinkuvan näytön useammalle radiolle samaan aikaan langattomasti. Onko radioita mahdollista olla nykyisen Inspiren tavoin jopa 1 + 3 ei ole selvinnyt, mutta päivitetään tietoa kun saadaan vahvistusta aiheesta.

    Inspire 2 ominaisuudet

    • Lentoaika 25-27 min
    • 7 km kantama
    • jopa 30ms nopeus / 108 kmh
    • 4K / 5.2K resoluutiot kamerasta riippuen
    • Esteentunnistus jopa 30m matkalla etukäteen
    • 1080p FullHD livekuva
    • Kehittynyt kotiinpaluutoiminto, jossa jopa 200m eteenpäin toimiva esteiden tunnistus ja automaattinen Smart Return Home toiminnallisuus
    • Uusia lentotiloja kuten Spotlight Pro joka mahdollistaa yhden miehen operoimana monimutkaisia automaattisesti toteutettuja lentoreittejä
    • Hinta: 3.390 € alv. 24% (sis. laitteen ilman kameraa, radion, akun ja laturin jne.)

    CRYSTALSKY MONITORI

    DJI julkistaa samalla Crystalsky näyttölaitteet joita on saatavana 7.85" ja 5.5" tuumaisena. Pienempi näyttö kuuluu Phantom 4 PRO + malliin vakiona (hinta: 1999€) ja suurempi näyttö on tarkoitettu jälkeenpäin hankittavaksi optioksi, jonka tulisi oletettavasti tukea kaikkia GO aplikaatiolla toimivia laitteita. Näyttölaite siis korvaa puhelimen tai tabletin, sisältää esiasennetun GO aplikaation, ladattavan akun 4 tunnin akunkestolla ja HDMI ulostulon sekä mikrofonin ja kaiuttimen.

    201615/November
  • Mavic Pro toimitustilanne

    Yritän parhaani mukaan pitää teidät kaikki niin hyvin ajantasalla kuin pystyn DJI Mavic Pro saatavuuden osalta. Fakta on se, että DJI ei ole ilmoittanut mitään uutta aiheesta poislukien DJI:n lähettämät viestit niille, jotka ovat tilanneet laitteensa suoraan DJI Storesta.

    Halusin listata tähän linkkejä aiheesta, jotta jokainen teistä voisi itse henkilökohtaisesti todentaa minkälainen tilanne on tällä hetkellä ja miten moni muukin asiaa ihmettelee. Toivottavasti nämä linkit ja niiden kautta löytyvä sisältö auttavat hieman valaisemaan sitä todellisuutta, joka Mavivien toimitusten osalta tällä hetkellä vallitsee ja ymmärtämään myös meitä kauppiaita, jotka yritämme parhaamme mukaan luovia tässä odotusten ja lupausten viidakossa, voimatta omalta osaltamme tehdä mitään asian hyväksi.

    Mavicien demolaitteita on toimitettu viime viikon aikana usealle diilerille ja mekin saimme tänään myöhään iltapäivällä yhden ja ainoan laitteen, joka on tarkoitettu testaukseemme. Juttelin tänään myös yhden Saksan suurimman jakelijan kanssa ja he olivat saaneet hipheijaa kaksi kokonaista Mavicia viime perjantaina, joten tilanne on aivan sama joka paikassa. Vastaava tilanne on kollegoillamme kaikkialla - Mavicin tehdastoimitukset ovat myöhässä kaikkialla.

    Arvostan kovasti kaikkia niitä asiakkaita, jotka ovat tilanneet meiltä Mavic Pro multikopterin ennakkoon. Valitettavasti en pysty kuitenkaan tilanteeseen vaikuttamaan millään tavalla tällä hetkellä (joka varmasti tulee esille myös oheisten linkkien sisällöstä eli tämä koskettaa kaikkia meitä DJI:n kanssa tekemisissä olevia) mutta lupaan Multicoptercenterin puolesta, että kaikkemme teemme sen eteen, että heti kun DJI toimitukset aloittaa, pistämme kaikki ennakkotilaukset liikenteeseen tilausjärjestyksessä pikapikaa.

    Tässä muutama linkki aiheesta maailmalta

    Dronelife.com

    Techcrunch

    Digital Trends

    GizModo

    FastCompany

    201614/November
  • DJI julkistanut Z30 kameran hurjilla ominaisuuksilla

    DJI:n uusin Z30 mallinimeä kantava kamera on varustettu hurjalla 30x optisella zoomilla ja 6x digitaalisella zoomilla, tarjoten jopa 180x suurennoksen. Kamera on yhteensopiva Matrice 100 ja Matrice 600 sarjan UAV mallien kanssa.

    Varustettuna integroidulla gimbaalilla ja DJI:n tunnetusti hyvällä vakauksella, Z30 kamera tarjoaa hurjat mahdollisuudet erilaisiin sovelluksiin, jossa UAV laitetta ei voi viedä lähelle kohdetta, mutta silti tarvitaan yksityiskohtaista suurennettua kuvaa pienistä yksityiskohdista. Uuden kameran avulla sekä erilaiset sähkö- ja energiaverkon tarkastustehtävät että viranomaissovellukset saavat nyt täysin uudenlaisen mittakaavan.

    Katso videoesittely Youtubesta

    Zenmuse Z30 on markkinoiden tehokkaimmalla zoom toiminnolla varustettu kamera. Kameran avulla voidaan tarkastaa tuuliturbiineja, sähköverkkoja, teollisuuslaitoksia ja tietysti hyödyntää sen ominaisuuksia tarkkailu-, pelastus- ja etsintätehtävissä.

    na%cc%88ytto%cc%88kuva-2016-11-14-kello-13-37-21

    Palokunta

    Palokunnan tulee tuntea kohteen tilanne parhaalla mahdollisella tavalla ja tunnistaa palopesäkkeen ja yleistilanne. Z30 zoom kameralla varustettu Matrice 100 kykenee n. 30 minuutin lentoaikaan ja mahdollistaa pienimpienkin yksittäiskohteiden tutkimisen eteeltä palopaikkaa. Ratkaisun avulla palokunta saa merkittävästi nopeammin tiedon käyttöönsä ja pystyy toimimaan nopeammin. Laajakuva tarjoaa yleiskuvan tapahtumapaikasta ja zoomin avulla päästään jopa 180x suurennokseen, jolla voidaan tutkia pieniä yksityiskohtia. Markkinoiden kehittynein kameravakautus vakauttaa gimbaalin 0.01 asteen tarkkuudella, tarjoten myös zoomatessa vakaata ja helposti visuaalisesti ymmärrettävää kuvaa.

    Teollisuus

    Z30 kameran avulla, teollisuuden tarkastukset voidaan nyt suorittaa eteeltä mutta silti läheltä pienempääkään yksityiskohtaa huomioimatta. Tekninen tarkastus voidaan suorittaa DJI Matrice laitteiston avulla paikallisen pilotin toimesta ja toisella puolella maailmaa oleva insinööri saa kuvan reaaliaikaisena streamauksen kautta käsiteltäväksi ja voi antaa tarvittavia ohjeistuksia paikallisille toimijoille. Magneettista häiriötä aiheuttavat kohteet voidaan nyt kuvata etäältä kopterilla mutta silti tuomalla kohde hyvin lähelle, jopa siis 180x suurennoksen avulla.

    DJI Go ohjelman avulla, kopteri voi lentää kohteen ympäri eteellä, suurella säteellä automaattisesti siten että tarkasteltava kohde voidaan lukita ja kohdetta tarkastella 360 asteen kulmassa zoomaamalla kohteeseen. Tai vaihtoehtoisesti antaa kopterin lentää automaattisesti ja ohjata kameraa eri ohjaimella, tarkastellen haluttuja kohteita.

    Katsotaa esimerkkivideot täältä!

    Toistaiseksi hintaa tai saatavuutta ei ole vahvistettu, mutta selvitämme asiaa ja päivitämme artikkelia lisätiedoilla heti kun mahdollista!

    201614/November
  • GoPro Karman takaisinkutsu

    GoPro on on ilmoittanut kahdeksan marraskuuta vetävänsä takaisin arviolta 2500 GoPro Karma multikopteria virransyöttöön liittyvien ongelmien takia. Lisää voi lukea oheisen linkin artikkelista:

    GoPro Karma Setback

    201609/November
  • Mavicien toimitustilanne

    Päivitetään nyt taas tätä Mavic Pro mallien saatavuutta, kun tuntuu olevan kovin kuuma peruna kyseessä ja kyselyitä tulee jatkuvasti.

    Useammat huhut kertovat että Maviceja olisi toimitettu Suomessa muutaman liikkeen toimesta, mutta siltä näiden liikkeiden toimitustiedoissa edelleen on maininta "tulossa varastoon" tai "Mavic on ennakkotilattavissa, ensimmäinen erä saapuu marraskuussa".

    Katsoin myös useamman EU kollegan toimitustilannetta ko. tuotteen osalta ja on varsin kummallista, jos joku Suomalaisista liikkeistä olisi todellisuudessa saanut varastoon tuotteita kun edes EU:n suurimmilla diilereillä ei niitä ole ainuttakaan toistaiseksi varastossa.

    DJI ilmoittaa omassa kaupassaan että Mavicien toimitusaika "joulukuun aikana" ja Apple Storessa näyttää toimitusaika olevan 6-7 viikkoa tilauksesta.

    Eli valitettava tosiasia on se, että kukaan ei tiedä koska DJI:n tuotanto pääsee ajantasalle tilausten osalta ja milloin laitetta on saatavilla. Ennakkotilauksen voi aina peruuttaa jos hinku on kova ja tietää että laitteita saa jostain muualta nopeammin, mutta kannattaa muistaa että kerran peruttu tilaus tarkoittaa sitä, että tippuu pois varauslistalta ja uusi tilaus menee varauslistan päähän, joka tarkoittanee tässä tilanteessa sitä että seuraava mahdollinen toimitusaika menee tammikuulle 2017 kuten kollegamme Belgiassa jo tässä vaiheessa ilmoittaa:

    na%cc%88ytto%cc%88kuva-2016-11-08-kello-18-25-28

    201608/November
  • Drone Insurance kopterivakuutus

    Olemme tarjonneet kuluvan vuoden Hollantilaisen Driessenin Drone Insurance vakuutusta, joka kattaa kolmannen osapuolen vastuuvakuutuksen lisäksi kansainvälisesti laitevahingot vahingon sattuessa.

    Aikaisemmin vakuutusehdot olivat vain englanniksi, koska vakuutusmeklari ei antanut lupaa edes epävirallisesti kääntää materiaalia Suomeksi virheiden väärinymmärrysten välttämiseksi. Lisäksi hakemus piti tehdä lomakkeen kautta, joka skannattiin ja lähetettiin meille tai suoraan vakuutusmeklarille.

    Olemme nyt saaneet kehitettyä yhteistyötä päämiehen kanssa ja sovimme, että voin tarjota epävirallista käännöstä Suomeksi. Tämän lisäksi vakuutushakemus voidaan nyt tehdä näppärästi suoraan verkossa. Aikaisemmin hieman pitkät noin kahden viikon käsittelyajat on myös saatu lyhyemmiksi eli meklari lupasi käsitellä hakemukset jatkossa alle viikossa.

    Suomenkieliset materiaalit löytyvät verkkosivujemme alalaidassa olevan "vakuutus" linkin alle, josta käännetyt tekstit on mahdollista käydä lukemassa. Sivulta löytyy myös suoralinkki vakuutushakemukseen ja ohjeistus online hakemuksen täyttöä varten.

    Tärkeä asia on muistaa laittaa hakemukseen aina yrityksemme tiedot, jotta vakuutusyhtiö voi virallisesti käsitellä hakemustanne.

    Vakuutuksen perustiedot

    • Vakuutus voimassa maailmanlaajuisesti (tiettyjä poikkeuksia on)
    • Vakuutus kattaa myös UAV laitteiston lennossa tapahtuvat vahingot
    • Kolmannen osapuolen vastuuvakuutus jopa 5 miljoonaan euroon asti
    • Ei hallinnointikuluja
    • Vain kaupallisille toimijoille eli yrityksille (Osakeyhtiö, Toiminimi, Ky, yhteisöt)
    • Erikoisehdoin kattaa myös pimeäkuvaukset
    201607/November
  • Mavic pro lisävarusteita jo saatavilla

    Saimme ensimmäisen erän Mavic Pro lisävarusteita. Suoraan varastosta saatavilla nyt mm. Mavic autolaturi, Mavic olkalaukku ja potkurisarjat. Samaan aikaan saapui Osmon uudet lisävarusteet.

    201603/November
  • Uusia Osmo lisävarusteita nyt varastossa

    Saimme tänään varastoon uusia Osmo lisävarusteita mm. Osmon uudet tehokkaammat akut jotka sopivat kaikkiin Osmo malleihin.

    Osmo tehoakku

    • 20% tehokkaampi uusi Osmo akku, joka käy kaikkiin Osmo malleihin

    large_osmo_-_intelligent_battery__high_capacity__1

    Osmo Z-Axis Pro / Raw

    • Kauan kaivattu Z-Axiksen tiukempi versio, jota voidaan käyttää X5 ja X5R kameroiden kanssa

    zaxismulticoptercenter3

    Osmo Sticky Mount

    • Mahdollistaa Osmon kiinnittämisen esimerkiksi kypärään
    • Vaatii toimiakseen Osmo Gimbal Extension Kitin (1.5m jatkokaapeli alakuvassa)

    osmogimbalextensionmcc5

     

    osmogimbalextensionmcc1

    Osmo Chest Mount

    • Mahdollisuus kiinnittää Osmo henkselityyppisellä kiinnityksellä rintaan ja kävellä tai harrastaa kädet vapaana

    chestmountosmomulticoptercenter3

    Osmo, Osmo Mobile ja Osmo+ mallit löytyvät suoraan varastosta nopeaan toimitukseen ja tarjoamme kaikille näiden mallien tilaajilla kaupanpäälle 3D tulostetun pöytätelineen ilmaiseksi!

    201602/November
  • Mavic Pro vs GoPro Karma

    Kahden viime kuukauden aikana on kovasti ollut puhetta uudesta DJI Mavic Pro multikopterista ja juuri ennen tätä julkaistusta GoPro Karma multikopterista. Olen aiheesta kirjoittanut aikaisemmin ja ihmetellyt myös samaa mitä oheisen linkin videon tehnyt huumorilla höyrystetty kaveri toteaa Karmasta ja julkistustilaisuudessa vaivaantuneesti esiintyneestä GoPron pääjohtajasta todetessaan "Karma is not only a drone - its so much more", vaikka mallissa ei oikeasti ole mitään ihmeellistä tai mullistavaa.

    Vaikka DJI Mavic Pron julkistus tapahtuikin vain muutama päivä Karman julkistuksen jälkeen, kaikki aihetta seuranneet tietävät, että DJI:llä oli kiire saa laite markkinoille juurikin Karman julkistuksen takia. Tämä aiheutti sen, että alunperin joulumarkkinoille tarkoitettu Mavic Pron tuotantoaikataulua jouduttiin kiirehtimään ja kuten niin valitettavan usein DJI:n kohdalla, alunperin annetut toimitusaika ennusteet eivät ole pitäneet kutiansa. Tämä tietysti asettaa maahantuojat ja jälleenmyyjät vaikeaan välikäteen, varsinkin kun DJI ei ole ainakaan meidän tietääksemme itse kertaakaan vahvistanut yhdenkään uuden laitteen todellisia  toimitusaikatauluja kellekkään.

    Mavicin toimitukset on aloitettu pienillä erillä jenkeissä ja näin lokakuun ensimmäisillä viikoilla on jonkinlaista toivoa odottaa, että pieni erä Maviceja saapuisi myös Eurooppaan. Fakta vaan on se, että kuten DJI itsekin omassa kaupassaan ilmoittaa, jos nyt tilaa, niin on pientä toivoa saada laite jouluksi koska ennakkotilauksia on ennätysmäärä ja Mavicin ominaisuudet ovat ylivoimaiset.

    Olemme iloksemme saaneet hienon määrän ennakkotilauksia ja kuten niin moneen kertaan olen todennut, "toimittaisin kaikki mahdolliset Mavicit heti jos asia olisi meistä kiinni". Valitettavasti tämä ei vaan ole meistä kiinni joten olemme täysin DJI:n toimituspolitiikan armoilla.

    Mutta palataan asiaan...

    Toimitustilanteesta huolimatta, ei varmasti ole kahta sanaa mikä kopteri hallitsee joulumarkkinoita. GoPro Karma oli monelle pettymys, myös minulle, sillä olen jo vuosikausia odottanut että DJI saisi todellisen haastajan joka samalla pystyisi sparraamaan DJI:tä toimissaan. Karmasta tällaista odotettiin, mutta todellisuus on jotain muuta. Jeremy Clarkson Top Gearista keksisi tähän varmasti hyvän vertauskuvan mistä Karmassa on kysymys, mutta oheisen videon höyrypää on mielestäni pitkästä videosta huolimatta onnistunut kasaamaan viihteellisen kokonaisuuden joka kertonee aika paljon aiheesta ilman Jeremyäkin.

    Kuten jo alussa totesin, odotin, uskoin ja pidin sormeni ristissä että Karmasta olisi haastajaksi, mutta ei - laitteesta jäi huono maku jo live julkistustilaisuutta katsellessa. Voisin puhua jopa jonkinlaisesta myötähäpeästä, jonka koin katsellessani huonoa näytelmää Karmasta, jonka pääosassa ollut GoPron perustaja C-luokan näyttelijän taidoillaan yritti nostattaa pääosaan. Ehkä joku hyvä Hollywood käsikirjoittaja saa tästä vielä hienon leffan aikaiseksi otsikolla "Bad Karma".

    Nauttikaa ja muodostakaa oma mielipiteenne, minä olen jo kertonut omani.

    MAVIC PRO VS GOPRO KARMA

    201602/November
  • DJI Mavic Pro toimitusajoista väliaikatietoa

    Olen tällä viikolla kieltämättä vastannut varmasti 20 kertaa uuden DJI Mavic Pro mallin saatavuuskyselyihin, joten päätin laittaa tänne blogiinkin aiheesta viestin.

    Monenlaisia huhuja on liikkeellä ja kukaan ei tiedä mikä on totuus, koska DJI ei tyypillisesti koskaan ilmoita mitään todellista vahvistettua toimitusaikaa millekään uudelle tuotteelle. DJI:n oman verkkokauppasivun mukaan toimitusaika on tällä hetkellä joulukuu 2016, jonka voitte todentaa tallentamastani kuvakaappauksesta.

    screen-shot-2016-10-27-at-17-16-27

    Jos kuvan pikkuteksti ei näy kunnolla, niin siinä lukee "Shipping estimation: Within December on a first come first served basis." eli toimitusaika arvio: Joulukuun aikana ennakkotilausjärjestyksessä"

    Tarkoittaako tuo sitten sitä että jos olet nyt tilaamassa tuotteen, saat sen joulukuun aikana vai alkaako kaikkien Mavicien toimitukset vasta joulukuussa, vaikea sanoa. DJI:n normaali käytäntö on, että laitteet tulevat pieninä erinä ensin Yhdysvaltoihin saataville, jonka jälkeen toimitukset aloitetaan Euroopassa. Alkuviikosta kuulemani huhun mukaan Aasiassa toimitukset alkaisivat vasta joulukuussa, joka ainakin DJI Shopin tiedon mukaan olisi jokseenkin uskottava tieto.

    Olemme siis puhtaasti pelkän spekulaation varassa ja kukaan ei varmasti pysty sanomaan mitään varmaa toimitusajasta. Yksi syy tähän on myös se, että DJI selvästi lähti julkistamaan Mavicin heti GoPro Karman julkistuksen jälkeen, pystyäkseen nopeasti reagoimaan GoPron julkistukseen. Oma fiilikseni on se, että DJI halusi tällä tavalla nopeasti vetää maton GoPro Karman alta (ja onnistui siinä esimerkillisen hyvin) mutta ei todennäköisesti pystynyt aikaistamansa julkistuksen takia saamaan tuotantolinjoja samalla aikataululla käyntiin, minkä takia DJI otti tietoisesti riskin ja lanseerasi Mavicin ennen suunniteltua aikataulua ja nyt sitten tehtaalla selitellään toimitusten alkamista suunnasta jos toisesta.

    Olemme siis täysin vailla mitään faktaa toimitusten alkamisesta ja voitte varmasti uskoa että jos voisimme siihen jollain tavalla vaikuttaa, olisin mielelläni toimittanut kaikki ennakkotilaukset jo viikkoja sitten, jos se minusta olisi kiinni. Valitettavasti tähän meillä ei kuitenkaan ole vaikutusmahdollisuuksia, joten vastaan kuten kymmenille muille jo aikaisemmin sähköpostilla, en valitettavasti tiedä milloin saamme ensimmäiset Mavicit toimitettua - toivottavasti pian.

    Kärsivällisyyttänne arvostaen!

    mavicpro-multicoptercenter2

    201627/October
  • Polarpro Mavic Pro suotimet nyt tilattavissa

    Polarpro on tänään julkistanut uudet suodinsarjansa mm. Mavic Pro mallille. Suotimet ennakkotilattavissa kauttamme heti verkkokaupasta. Toimitukset alkavat marraskuun ensimmäisillä viikoilla ja tilaukset toimitetaan ennakkotilausjärjestyksessä.

    Mavic Pro suodattimet verkkokaupassa

    201624/October
  • Nyt Phantom 4 lämpökameraratkaisut tilattavissa

    Saimme tänään viimein vahvistukset viimeisille yksityiskohdilla ja perustimme Phantom 4 lämpökuvaustuotteen nyt verkkokauppaan. Laitan lisätietoa kokoonpanosta myös tänne blogiin tänään tai huomenna, mutta täydelliset tuotetiedot löytyvät jo verkkokaupastamme kamera-, optiikka- ja lisävarusteoptioineen.

    DJI PHANTOM LÄMPÖKAMERARATKAISUT

    Dronexpertin tuotteistama Phantom 3 ja 4 malleille soveltuva lämpökameraratkaisu mahdollistaa alan markkinajohtaja FLIRin lämpökameroiden käytön Phantom multikoptereissa. FLIR kameroita löytyy kolmea eri mallia, joiden toiminnallisuuksissa on merkittäviä eroja. Tässä laitemallien ominaisuuksista pieni erittely.

    TALLENNUSVAIHTOEHDOT

    Vue Pro ja Vue Pro R mallit sisältävät vakiona SD muistikorttitallentimen. Vue perusmalliin on saatavilla vain DVR tallennus ja Tau2 malleihin tarvitaan optiona SD tai Teax tallennin, jos mediaa halutaan tallentaa ja siirtää se analysoitavaksi.

    LÄMPÖKAMERAMALLIEN PERUSEROT

    FLIR VUE LÄMPÖKAMERA

    Vue malli on lämpökameramalliston perusversio. Vue tarjoaa perus lämpökuvaa ja sen toiminnallisuuksiin kuuluu kameran tilt kulman ohjaus, digitaalinen zoom toiminto sekä väripalettien valintamahdollisuus.

    FLIR VUE PRO LÄMPÖKAMERA

    Perustuu samaan lämpökamera elementtiin kuin Vue perusmalli, mutta tarjoaa mahdollisuuden tallentaa lämpökuvat ja videon SD muistikortille (erillinen SD tallennin valittavissa tuotteistus optioista). Kamera tallentaa 8-bittistä digitaalista videokuvaa MJPEG tai H.264 formaatissa ja 14-bittisiä valokuvia SD muistikortille. Verattuna vakiomallin mahdollisuuteen tallentaa videosignaalikuvaa DVR tallentimella, SD muistikortti mahdollistaa datan tallentamisen sellaisenaan ilman laatuhävikkiä.

    Tieto tallentuu micro-SD kortilla ja voidaan siirtää toisella kortille tai tietokoneelle USB lukijan avulla, jossa SD muistikortti näkyy tallennusmediana normaalisti.

    FLIR VUE PRO R  RADIOMETRINEN LÄMPÖKAMERA

    Uusin Vue malliston lämpökameroista. Malli tallentaa kuvat tavallisessa JPEG muodossa sekä täydellisessä radiometrisessä R-JPEG muodossa, joka mahdollistaa kuvan täydellisen analysoinnin FLIR Tools ohjelmistolla. Malli tallentaa myös 8-bittistä videota MJPEG tai H.264 muodossa ja 14-bittistä TIFF formaattia suoraan kameran SD kortille.

    Tieto tallentuu micro-SD kortilla ja voidaan siirtää toisella kortille tai tietokoneelle USB lukijan avulla, jossa SD muistikortti näkyy tallennusmediana normaalisti.

    Flir Vue Pro R mallin kameraa voidaan kontrolloida kameran tilt kulman, palettien, digitaalisen zoomin, Auto HotSpot tunnistamisen ja värien osalta.

    FLIR TAU2 LÄMPÖKAMERA

    Tau2 malli on kehittyneempi versio FLIR lämpökameroista. Mallia voidaan kontrolloida kameran tilt kulman, palettien, digitaalisen zooming, Auto HotSpot tunistuksen, väriasetusten, isotermisyyden sekä Delta-T arvon osalta (selitys Delta-T arvosta alla).

    FLIR TAU2 R RADIOMETRINEN LÄMPÖKAMERA

    Tau2 R malli on lämpökameroista kehittynein. Mallia voidaan kontrolloida kameran tilt kulman, palettien, digitaalisen zooming, Auto HotSpot tunistuksen, väriasetusten, isotermisyyden sekä Delta-T arvon osalta (selitys Delta-T arvosta alla). Radiometrisellä mallilla voidaan kontrolloida myös isotermisyyttä ja Delta-T arvoa.

    ISOTERMISYYS JA DELTA-T

    Mitä isotermisyydellä ja Delta-T ominaisuuksilla tarkoitetaan? Tämä on parasta selittää seuraavan esimerkin avulla:

    Oletetaan että lämpökameralla suoritetaan etsintä- ja pelastustehtävää. Asettamalla isoterminen arvo 36 asteeseen ja Delta-T arvon yhdeksi (1) näytetään lämpökameran näytöllä hälytysvärillä kirkkaimmin 36 asteen kohteen ja 35 tai 37 asteen kohteen hieman vaimeammin. Näytöllä lämmön eri vivahteita ei näytetä periaatteessa ollenkaan (etsintätehtävissä käytetään yleensä harmaata palettia), jolloin etsittävä kohde, tässä tapauksessa siis esimerkiksi ihminen tunnistetaan ympäristöstä hälytysvärin ja isotermisen asetuksen vuoksi huomattavasti paremmin.

    Vastaavalla tavalla toimitaan esimerkiksi kiinteistöjen lämpövuotoja tai vaikkapa energialaitosten lämmönsiirtolinjastoja tarkistettaessa, asettamalla isotermiset asetukset haluttuun haarukkaan, jolloin lämpö- ja vesivuodot voidaan tunnistaa helpommin.

    MONIPUOLINEN KOKONAISUUS

    Dronexpertin lämpökameraratkaisu on monipuolinen kokonaisuus, joka mahdollistaa lämpökameran käytön myös käsikäyttöisenä erillisen käsikahvan ansiosta. Kameraa voidaan käyttää myös tolpassa, jolloin 10 metrisen tolpan avulla päästään kuvaamaan räystäitä, kattoa ja muita rakenteita korkealta.

    EI LAITERIIPPUVAINEN

    Ratkaisu ei ole laite- tai malliriippuvainen. Lämpökamera voidaan helposti siirtää kopterista toiseen ja koska ratkaisu ei ole suoranaisesti tekemisissä kopterin ohjelmiston tai firmwaren kanssa, sitä ei tarvitse päivittää kun kopteria vaihdetaan vaan se soveltuu sellaisenaan uusiin tuleviin malleihin.

    RATKAISUN TOIMINTAPERIAATTEET

    Dronexpert on tuotteistanut paketin niin että käytettävän multikopterimallin eli tässä tapauksessa DJI Phantomin kaikki normaalit toiminnallisuudet ovat käytössä tavalliseen tapaan. Näet siis tabletilta tai älypuhelimelta normaalisti esikatselukuvan, voit tehdä asetusmuutoksia kameraan ja laitteistoon eli käyttää kopterin normaalia kameraa ja toiminnallisuuksia aivan kuten ennenkin.

    Lämpökameraratkaisu kiinnitetään kopteriin omana ratkaisunaan mukana tulevalla kiinnitysadapterilla ja johdotetaan ottamaan virtaa kopterista. Lämpökamerassa on oma 5.8Ghz videolähetin, joka lähettää lämpökameran kuvan maahan. Signaali vastaanotetaan monitorilla, jossa on kaksoisvastaanotin (paras signaali valitaan) ja oma sisäinen akku n. 4 tunnin toiminta-ajalla. Monitori kiinnitetään Phantomin radiolaitteeseen (katso oheiset kuvat). Lämpökameran toiminnallisuuksia ohjataan erillisestä kosketusnäytöstä, joka kiinnitetaan Phantom radion rintaosaan ohjaussauvojen alapuolelle. Kosketusnäytöstä voidaan FLIR kameramallista riippuen ohjata kameran tilt-kulmaa, vaihtaa väripalettia, asettaa isotermiset arvot ja monenlaista muuta. Eri kameramallien toiminnallisuudet löytyvät eriteltynä blogin alussa.

    VOIT KÄYTTÄÄ MYÖS OMAA FLIR LÄMPÖKAMERAA

    Mikäli sinulla on jo käytössä FLIR Vue, Vue Pro tai Tau2 sarjan lämpökamera, voit hankkia pelkästään Thermal Kit paketin ilman kameraa ja käyttää kameraasi osana ratkaisua.

    OIKEAN MALLIN VALITSEMINEN

    Kannattaa aina muistaa että eri kameramallien tallennusmahdollisuudet ja ominaisuudet poikkeavat toisistaan ja jos laitteistolla on tarkoitus tehdä ammattimaista ilmakuvausta, jossa tarvitaan isotermisyyttä ja Delta-T haarukointia sekä kuvan ja/tai videon jälkianalysointia, niin ainoa oikea malli vaativaan tarpeeseen on Tau2 radiometrinen malli. Jos tarve on puhtaasti etsintätehtävissä, niin Vue mallisto riittää tähän.

    Oikean mallin ja optiikan valitseminen on oma haasteensa, mutta autamme mielellämme tässä asiassa, joten ole meihin yhteydessä niin katsotaan yhdessä oikea ratkaisu. Voit soittaa numeroon 040 - 5585 853 tai laittaa sähköpostia osoitteeseen info (AT) multicoptercenter.fi

    LINKKI TUOTTEISTUKSEEN

    201620/October
  • Mavic Pro - Heliguy testausvideo

    Heliguy on saanut käsiinsä Mavic Pro multikopterin ja tehnyt ihan mielenkiintoisen joskin hyvin pintapuolisen koosteen laitteesta. Kannattaa katsoa:

    Heliguy Video Mavic Pro

    201617/October
  • Siirryimme Matkahuollon toimitustapoihin

    Verkkokauppamme on tarjonnut aikaisemmin kaksi kuljetusmahdollisuutta, perinteisen Postin ja Matkahuollon toimitustavat. Kuten moni meistä on huomannut, Postin palveluiden luotettavuus on erityisesti kiireaikoina kyseenalaista ja toimitusten sujuvuus huono.

    Tästä johtuen tarjoamme tänään 17.10.2016 alkaen, jatkossa vain Matkahuollon kuljetustavat valtakunnallisesti koko Suomeen.

    Matkahuollon osalta palvelut ovat toimineet esimerkillisesti ja meillä on noutosopimus heidän kanssaan, joka tarkoittaa että lähetykset noudetaan toimipisteestämme joka arkipäivä kello 15:00 mennessä ja normaali tilaus on perillä seuraavan päivän iltapäivästä.

    Siirtyminen Matkahuollon palveluihin ei huononna toimitustapojen valintaa vaan mahdollistaa jokainen arkipäivä noudetut lähetykset, nopeammat ja luotettavammat toimitukset ja toimitushinnat, jotka ovat kilpailukykyiset Postin palveluiden kanssa.

    201617/October
  • Huoltolähete otettu käyttöön

    Olemme ottaneet käyttöön huoltotöitä varten huoltolähetteen, joka täytetään kaikissa huoltotöissä netissä ja lähetetetään meille ennen laitteen toimitusta huoltoon. Huoltolähete löytyy netistä täältä.

    201610/October
  • MCC mukana suuronnettomuus harjoituksessa länsi-Suomessa

    Saimme hienon mahdollisuuden osallistua länsi-Suomessa pelastuslaitoksen suuronnettomuus harjoitukseen, jossa pelastuslaitoksen lisäksi oli mukana poliisin ja armeijan edustajat. Laitteistona käytettiin DJI Matrice 100 multikopteria kaksoisakkujärjestelmällä, Zenmuse XT 640 radiometrista kameraa ja kakkoskamerana DJI Z3 zoom kameraa.

    Testi oli menestys ja saavutimme laitteelle asetetut odotukset ml. reippaasti yli 30 minuutin lentoaika sekä lämpökameran ominaisuudet jotka mahdollistivat odotusten mukaisesti loukkaantuneiden henkilöiden löytymisen ja evakuoinnin kopterin toimiessa pelastusoperaation silminä.

    Harjoituksen lähtökohdat

    Räjähdysaineita varastoivan yrityksen alueella oli sattunut räjähteitä lastaavan ajoneuvon tulipalo. Tulipalo levisi varastorakennukseen aiheuttaen vakavan räjähdysvaaran. Tulipalo aiheutti kahden henkilön loukkaantumisen, jotka piti evakuoida kohteesta.

    Kohdetta ei voitu lähestyä räjähdysvaaran takia 800 metriä lähemmäksi, minkä takia kohteesta ei saatu suoria näköhavaintoja evakuoinnin järjestämiseksi. Evakuointia lähdettiin suunnittelemaan lähettämällä kohteeseen lämpökameralla varustettu multikopteri. Kopterilla paikannettiin tulipalo ja alueella olevat uhrit ja laadittiin kopterin lähettämän reaaliaikaisen lämpökuvan perusteella pelastussuunnitelma.

    Toisella lennolla pelastussuunnitelman mukaisesti, kopteria käytettiin tavallisella zoomilla varustetulla kameralla siten, että kopteri ohjeisti evakuoinnin hoitavan Pasi panssariajoneuvon kohteeseen ja monitoroi tilannetta evakuoinnin aikana.

    Kolmannella lennolla alue haravoitiin mahdollisten muiden henkilöiden osalta ja tunnistettiin kolme alueella liikkuvaa henkilöä, joihin saatiin yhteys ja jotka ohjeistettiin siirtymään alueelta turvallisen matkan päähän.

    Yhteenveto

    Onnettomuusharjoitus sujui asetettujen tavoitteiden mukaisesti ja kopteri hoiti tehtävänsä esimerkillisesti vaikka alueella oli noin 8ms tuuli ja ajoittain yli 10ms puuskia. Tästä huolimatta, tehoakuilla varustettuna kopterilla saavutettiin yli 30 minuutin lentoaika ja turvallinen akkumarginaali paluulentoa ajatellen. Akkujen vaihto vei ainoastaan 30 sekuntia ja kopteri palasi kohteeseen muutaman minuutin viiveellä jatkamaan tehtäväänsä.

    Onnettomuuteen osallistuneiden viranomaisten mukaan, lämpökameralla varustettu multikopterin tulisi olla olennainen osa nykyaikaista pelastustoimintaa ja osoitti että sen tarjoama visuaalinen RGB ja lämpökamerakuva merkittävästi parantaa pelastushenkilökunnan edellytyksiä toimia vaikeissa olosuhteissa, jotka eivät mahdollista turvallisesti ihmisen lähettämistä kohteeseen.

    Koska kyseessä oli vakava räjähdysuhka, zoom kameralla varustettuna, kopteri pystyi operoimaan etäältä turvallisesti ja silti kuvaamaan kohdetta siten että siitä saatiin tarvittavan yksityiskohtaista kuvaa pelastustoiminnan organisoimiseksi.

    Ohessa muutama kuva ja linkki videoon:

    https://vimeo.com/186082171

     

    201610/October

Artikkelit 130 / 298

Sivu:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. ...
  7. 10