Dronen ei tarvitse olla kymmenien tuhansien arvoinen ollakseen voittaja!

RSS
Viimeisen muutaman kuukauden aikana olemme toimittaneet yli kymmenen DJI Phantom 4 Pro ja useamman DJI Matrice 100 pohjaista ratkaisua kartoitustarpeisiin mm. useammalle kunnalle ja kaupungille sekä kartoitusalan ammattiyrityksille.
Kuluneena aikana olemme kohdanneet mielenkiintoisia tapauksia ja keskustelua, jossa verrataan mm. edullisten DJI Phantom 4 Pro pohjaisten kartoitusratkaisujen tarkkuutta ja toimivuutta yli kymmenen kertaa maksaviin ratkaisuihin. Vaikka keskustelua on paljon asian ympärillä, on tosiasia se, että edulliset Phantom 4 pohjaiset ratkaisut eivät häviä kymmenen, jopa viisitoista kertaa kalliimpien ratkaisujen toimivuudessa tai tarkkuudessa. Itse asiassa DJI GO ohjelmisto on ylivoimaisesti markkinoiden helpoin lento-ohjelmisto ja kymmenet erilaiset kartoitus reittisuunnitteluohjelmistot ovat kaikkien käytettävissä yleensä jopa ilmaiseksi, joten ei ole mitään syytä hankkia kalliita erikoisohjelmistoja ja maksaa lisenssimaksuja.
Onko kallis aina parempi?
Näitä kalliita ratkaisuja myydään ammattilaitteistoina, joissa olisi jotain erikoista tai erilaista, joka vaikuttaisi kartoitusprojektin lopputulokseen. Tosiasiahan on, että jos hinta on moninkertainen sen on pakko olla parempi - vai onko? Ikävä kyllä tämä luulo kytee syvällä ammattipuolen ratkaisuissa, vaikka totuus on jotain ihan muuta.
Kymmeniä testejä & Aurora Arctic Drone kilpailun voitto
Kartoituspuolella olemme olleet mukana asiakkaidemme kanssa erilaisissa testeissä, tuottamassa dronella ortokuvia, jonka jälkeen asiakas on omatoimisesti käsitellyt ne haluamallaan ohjelmalla, Tuloksena näistä testeistä on syntynyt niin meille kuin asiakkaille vahva käsitys siitä että DJI Phantom 4 Pro pohjainen UAV kartoitusratkaisu tarjoaa ylivoimaisen paketin kartoitusratkaisuihin verrattuna huomattavasti kalliimpiin järjestelmiin. Asiakkaamme ovat olleet mukana seminaareissa, keskustelleet kollegoidensa kanssa ja tutkineet eri järjestelmillä tuotettua dataa ja todenneet kiistatta että Phantom 4 Pro kilpailee täysin laadullisesti kymmenen kertaa kalliimpien laitteiden kanssa. Eipä ole siksi ollenkaan yllätys että Hytölä Engineering voitti Aurora Arctic Drone Winter kilpailun ensimmäisen palkinnon.
Kuva lainattu Lapinkansan artikkelista
Suuri pettymys vai unelmien täyttymys
Kuulin kuukauden päivät sitten asiakkaasta joka oli ostanut 50K euron järjestelmän Suomalaiselta toimittajalta ja verrannut dataa asiakkaamme Phantom 4 Pro laitteella kerättyyn materiaaliin. Materiaalissa ei ollut mitään eroa tarkkuudessa, järjestelmän käytettävyys oli hankalaa ja lisäarvo oli tämän asiakkaan itsensä kertomana nolla. Ymmärtääkseni tämä oli aiheuttanut aikamoisen pettymyksen ja harhaanjohtamisen tunteen ja nostattanut keskustelua mikä idea on investoida tällaisiin vaikeakäyttöisiin ja jopa 15x kalliimpiin järjestelmiin.
Kannattaako lentoajasta maksaa kymmeniä tuhansia?
Kun asiasta keskustelee, niin usein kuulee että lisäarvo syntyy lentoajasta, joka näissä kymmenien tuhansien järjestelmissä saattaa olla 45-60 minuuttia. Samaan aikaan kannattaa kuitenkin muistaa, että DJI pohjaisille laitteille on saatavilla kymmenkunta ilmaista reittisuunnitteluohjelmaa, jotka kaikki tukevat usean akun lentosuunnitelmaa. Phantom 4 Pro pystyy lentämään parhaimillaan noin 25 minuuttia realistisesti yhdellä akulla. Reittisuunnitteluohjelmisto huomioi akun loppumisen automaattisesti, palaa takaisin lähtöpisteeseen, akku voidaan vaihtaa muutamassa sekunnissa ja laite on takaisin kartoitustehtävässä muutamassa minuutissa. Onko siis järkeä maksaa kymmenkertainen hinta siitä että laitteen lentoaika on jopa tunti, kun asian voi hoitaa muutamassa minuutissa akkua vaihtamalla.
Jokainen voi itse miettiä onko kartoitusratkaisusta tarpeellista maksaa kymmeniä tuhansia euroja yllämainittuja asioita punnittaessa?
Ohessa lainaus Lapinkansa lehden artikkelistä koskien Aurora Arctic Drone kilpailua:
Maailman ensimmäisen tiekunnossapitoon ja autonomiseen liikenteeseen liittynyt dronehackathon järjestettiin Enontekiöllä viikonvaihteessa. Aurora Arctic Drone Hackathoniin osallistui 11 joukkuetta ympäri Suomea.
Kisaan kuului kolme haastetta: tien mittaukseen ja kunnossapitotarpeen arviointiin sekä uusien dronepalveluiden innovointiin.
Kisassa oli kaksi tehtäväosuutta kantatie 93:lla. Tien yläpuolinen ilmatila Enontekiön lentokentän tuntumassa oli varattu osallistujien käyttöön, mikä mahdollisti tavallisuudesta poikkeavan lentotoiminnan miehittämättömillä ilmaaluksilla.
Kilpailijoilla oli monipuolista kalustoa, pieniä muutaman kymmenen senttimetrin mittaisistaa tehdasvalmisteisista multiroottoridroneista raskaisiin monen sadan tuhannen euron arvoisiin. Mukana oli myös yksi kiinteäsiipinen kone.
Kamera ja keilaintekniikkaa oli tarjolla myös runsaasti: teräväpiirtokameroita, lämpökameroita ja optisia kaukokartoituslaitteita. Lisäksi oli aineiston tulkintaan erilaisia tekniikoita ja ohjelmistoja, joiden avulla pystyttiin 3Dmallintamaan tiealuetta senttimetrin tarkkuudella.
Tuomariston arviointikriteereinä lentosuorituksissa käytettiin mittaustarkkuutta, kustannustehokkuutta sekä innovatiivisuutta palvelukonsepteissa. Droneja on käytetty toistaiseksi hyvin vähän tai ei ollenkaan tiehallinnon tehtävissä.
Tapahtuman järjestivät Enontekiön kunta, Ultrahack, Liikenneviraston Aurorahanke ja Elykeskus.
Tuomaristossa olivat Enontekiön kunnanjohtaja Jari Rantapelkonen, Lapin elykeskuksen johtaja Jaakko Ylinampa ja tiekunnossapidon päällikkö Markku Tervo sekä Karl Magne Nilssen ja Torgeir Vaa Norjan tiehallinnosta.
Voittajajoukkue oli Hytölä Engineering, joka voitti 2000 euron pääpalkinnon. Voittaja suoriutui tehtävistä moitteita. Heillä oli innovatiivisin palvelukonsepti eli Lappiin ja talvikäyttöön soveltuva etäkäytettävä dronejen lennätysalusta.

Aikaisempi postaus Seuraava postaus

  • JML
Comments 0
Jätä kommentti
Nimesi:*
Email:*
Viesti: *

Huomioithan että kommentit hyväksytään ennen kuin ne julkaistaan

* Vaaditut kentät