Ostoskorini :

Official distributor of DJI, Gryphon, Sky-Hero and VulcanUAV in Finland

MCC blogi

  • Juhannuksen aukioloajat

    Pidämme lyhyen vapaan juhannuksen tietämillä ja olemme poissa pelipaikoilta to-ma 22-26 kesäkuuta eli pitkän viikonlopun vapaalla. Sähköpostilla tavoittaa parhaiten ja pyrimme vastaamaan niihin normaalisti.

    Hyvää Juhannusta kaikille,

    Multicoptercenter

    Jan Lindberg
    Yrittäjä

    201720/June
  • Mavic Pro varaosia saapunut varastoon

    Viimeinkin saimme DJI:n Service Partner Pooliin tekemämme tilauksen jälkitoimitukseen jääneiden osien osalta sisään ja lisäsimme reilut kymmenen eri Mavic Pro varaosaa verkkokauppaan. Tarjolla on nyt myös kameragimbaali varaosana ja kunhan varaosatarpeet selkeytyy, niin tilaamme lisää varaosavalikoimaa sitä mukaan kun tarvetta on.

    Pystymme nyt huoltamaan perustarpeiden osalta Mavic Pro koptereita, joista on mennyt kameragimbaali, laskutelineet, moottorivarsi moottorilla sekä muutaman muun vian.

    Jos olette kiinnostuneita huollosta, laittakaa meille sähköpostia ennen kuin lähetätte laitteen huoltoon niin katsotaan etukäteen onko vikaa mahdollista huoltaa. Teemme myös samalla vakuutusyhtiölle tarvittaessa huollosta kustannusarvion.

    Mavic Pro varaosat löytyvät oheisen linkin kautta!

    MAVIC PRO VARAOSAT

    201720/June
  • Trafi tiedottaa

    Lukekaa uutiskirjeestä Trafin tiedote oheisesta linkistä:

    http://trafi.mailpv.net/a/s/95652126-6a739adab884dd447e655d515fa857dc/1889707

    201730/May
  • Insta360 Nano kamera nyt valikoimissa

    Ehdottomasti paras 360 kamera mitä olen testannut. Todella pienikokoinen, voidaan käyttää yhdessä iPhone 6 tai uudemman iPhonen kanssa tai itsekseen vaikka kädessä. Erinomainen 3K kuvanlaatu ja monipuoliset katselu- ja editointiohjelmat ilmaiseksi ladattavissa valmistajan sivuilta.

    Ohessa video moottorikelkkakeikalta. Kamera oli kiinnitetty hanskalokeron kanteen. Tässä videossa kuvanlaatu 1080p eikä 3K testin vuoksi. Vaikka kelkka täriseen rankasti, kamera pystyy hoitamaan kuvauksen esimerkillisesti.

    LINKKI VERKKOKAUPPAAN NANO SIVULLE

    Video on editoitu Insta360 STUDIO ohjelmalla, joka mahdollistaa editoinnin siten että määritetään mitä kuvakulmaa kulloinkin käytetään eli kyseessä ei ole kameran muistikortille suoraan tallentuva 360 video vaan erikseen editoitu video, joka näyttää mitä erilaisia mahdollisuuksia Nanon materiaalin editointi mahdollista.

    LINKKI VIDEOON

     

    201722/May
  • Mavic Pro Cinema Series suotimista

    Polarpron koko ensituotanto ko. suotimista on myyty loppuun ja ennakkotiedoista poiketen, uusi tuotantoerä on valmis vasta ensi viikolla jolloin tehdas saa lähtemään vasta ensi erän suotimia meille. Tilanne on elänyt tässä useita viikkoja ja olemme tiedustelleet tilauksemme perään useaan otteeseen, mutta emme pysty valitettavasti sen toimitusaikaan sen enempää vaikuttamaan.

    Kaikki ennakkotilaukset toimitetaan heti kun tavaraa saapuu varastoon. Sitä ennen tuotteesta voi tehdä ennakkovarauksia laittamalla tilauksen sisään. Saamme kaikki ennakkotilaukset toimitettua saapuvasta erästä.

    201705/May
  • DJI julkistanut useita odotettuja tuotteita

    Tänään 25 huhtikuuta DJI on julkistanut uusia tuotteita, joista kuumimmat kolme päätuotetta lisätty myös verkkokauppaan tänään. Ennakkotilaukset mahdollisia, tuotteiden saatavuudesta ei ole sen tarkempaan tietoa kuin että kaikkien pitäisi olla saatavilla Q2-2017 aikana.

    FPV lasit

    Cendence radio-ohjain

    Crystalsky näyttölaitteet

    Klikkaamalla oheisia linkkejä pääsette tutustumaan tuotteisiin verkkokaupassa!

    201725/April
  • D-Log ja LUTien käyttö ilmakuvauksessa

    Polarpro on tänään julkistanut uuden LUT ohjelmansa, jonka myötä ajattelin hieman käydä läpi uudestaan aikaisemminkin käsiteltyä aihetta eli LUT presettien käyttöä.

    Mikä LUT on?

    LUT eli Look Up Table on yksinkertaistettuna ennalta tehty värimääritystiedosto, jolla D-Log kuvaustilassa kuvattu videoleike voidaan värimäärittää ja sitä kautta näyttää visuaalisesti korkealaatuisena ja mahdollisesti erilaisilla korostetuilla väriefekteillä varustettuna.

    Sen sijaan että D-Log kuvaustilassa kuvattua videota aletaan värimäärittelemään käsin jopa tuhansien eri pienten asetusten kautta, LUT kirjastot tarjoavat ammattilaisten tekemiä LUT määrityksiä, joilla videoleike voidaan värimäärittää helposti ilman ammattiosaamista.

    Kuvattaessa D-Log kuvaustilassa, video näyttää harmaalta ja värimaailma on vaatimaton ja usein kontrastiton. Tähän on kuitenkin selkeä syy miksi videokuva halutaan tallentaa D-Log tilassa eikä esimerkiksi Cinelike asetuksella.

    Miksi siis kuvaisin D-Log asetuksella?

    Kuvattaessa kameran omilla asetuksilla, kamera tekee kuvamateriaaliin aina ennalta määriteltyjä asetuksia ja kuvan pakkaamista. Tämä rajoittaa jälkikäsittely mahdollisuuksia videoeditointi ohjelmassa. Aivan kuten kuvattaessa RAW valokuvia, D-Log profiilia mahdollistaa huomattavasti kehittyneemmät kuvankäsittelymahdollisuudet. 

    Samalla kamera rajoittaa videon dynaamista aluetta 8 aukkoon kun taas D-Log profiililla kuvattaessa, kamera käyttää koko 12 aukon dynaamisen alueen hyväkseen. Tämä tarkoittaa enemmän informaatiota tallenteessa, korkeampaa videolaatua ja laajempia mahdollisuuksia vaikuttaa kuvaan editoinnissa.

    Kuvaamalla D-Log asetuksella, videokuva tallentuu korkealaatuisempana ja mikä tärkeintä, sitä voidaan monipuolisesti editoida jälkeenpäin. LUTien avulla, värimäärittely editoinnissa on entistä helpompaa, koska esimääritelty LUT voidaan yksinkertaisesti aktivoida haluttuun leikkeeseen tai kokonaiseen videoon ja vertailla eri LUTeja ja valita haluttu.

    Aurora - Polarpro LUT ohjelmisto

    Polarpro on nyt tuonut markkinoille uuden Aurora LUT pakettinsa, joka sisältää 12 erimääriteltyä LUT asetusta. Kaikki LUTit on suunniteltu puhtaasti Mavic Pro tai Phantom 4 Pro D-Log alkuperäismateriaalien pohjalta ammattilaisten toimesta.

    Miten LUTia käytetään?

    Hieman videoeditointi ohjelmasta riippuen, LUTien käyttö on hyvin helppoa. LUT kirjasto ladataan ohjelmaan yleensä efektikirjastoon josta niitä voidaan käyttää sellaisenaan siirtämällä LUTi videoklipin päälle. Final Cut Pro X ohjelmassa esimerkiksi käytetään LUT kirjasto työkalua eli LUTien hallintaohjelmaa, johon käyttäjät voivat ladata erilaisia LUTeja ohjelmaan ja käyttää niitä videoleikkeissä. Lähes aina LUTin asetuksia voidaan muuttaa ohjelmassa eli vaikuttaa miten voimakas efekti on ja säätää yksityiskohtaisesti eri asetuksia jotta lopputulos miellyttäisi editoijan silmää.

    LUT kirjastoja voidaan sinänsä käyttää siis vaikka editointiohjelman sisäänrakennetun tai erillisen värimääritysohjelman avulla siten että LUT ladataan pohjalle jonka jälkeen sitä voidaan hienosäätää ohjelmassa.

    Workflow?

    LUTien käyttäminen ei pidennä tai monimutkaista videon editiointia lähes lainkaan, jos pitäydytään vakiosäädöissä. Siksi suosittelen aina käyttämään LUTia mikäli kuvattava materiaali menee julkiseen esitykseen ja siitä halutaan saada mahdollisimman edustava. Toisaalta, jos videota kuvataan omaan käyttöön, on varmasti aika turhaa kuvata D-Log asetuksella vaan valitaan mieluummin esimerkiksi Cinelike joka on jo sellaisenaan hyvin katselukelpoista kuvaa.

    • Kuvaa materiaali ja siirrä se normaalisti videoeditointiohjelmaan
    • Editoi video
    • Siirrä valmiista LUT kirjastosta esiasetettuja LUTeja klippeihin ja löydä sellainen joka sopii siihen fiilikseen mitä videolta tavoittelet. LUTien idea on nimenomaan pystyä luomaan videoon tietynlainen tunnelma, jota juuri sinä haluat tavoitella
    • Viimeistele video normaalisti

    Tutustu Aurora LUTeihin oheisten videoiden avulla

    LUT esittely

    LUT workflow

    Aurora LUTit tulevat verkkokauppaamme toukokuun ensimmäisellä viikolla. Hinta on 29e alv. 24% tai voit tilata sen suoraan Polarpron verkkokaupasta ja ladata koneellesi heti maksun jälkeen täältä!

    201724/April
  • PowerEgg - innovatiivinen uutuus

    Kuluneen vuoden ja 2016 syksyn aikana uutiset kopterimarkkinoilla olivat aika yksipuolisia, pois lukien GoPro Karman julkistus, joka sekoitti samalla myös hieman DJI:n pakkaa ja johti Mavic Pro mallin pikaiseen julkistukseen. Tämä aiheutti kuten kaikki varmasti ovat huomanneet Mavic Pro laitteiden ennenaikaisen julkistuksen johdosta DJI:lle tuotantolinjaongelmia ja vaikka julkistuksesta on jo puoli vuotta, Mavicien saatavuudessa on edelleen haasteita.

    Näyttökuva 2017-04-19 kello 22.15.27

    "laite odottaa latausasemassaan akun latausta ja lentotestejä päästään tekemään huomenna torstaina 20.4 - joten tämä artikkeli on alustava ja täydentää loppuviikosta lentotestien tuloksilla"

    Näyttökuva 2017-04-19 kello 22.14.13

    Powervision on itse asiassa Suomessa virallisesti majaansa pitävä, ymmärtääkseni kuitenkin täysin Kiinalainen yritys, joka on tuonut markkinoille todella mielenkiintoisen uutuuden - PowerEgg multikopterin. Pelkkä nimi, puhumattakaan ulkonäöstä ja laitteen todella innovatiivisestä ratkaisusta, herätti tämä meissä heti mielenkiintoa, varsinkin kun heiltä on tulossa myös muita uutuuksia, jotka sopivat nykyiseen ammattiratkaisukeskeiseen missioomme erinomaisesti.

    PowerEgg sopii mielestäni DJI Phantom 4 kategoriaan, tuoden kuitenkin hieman uutta ajattelumallia mukanaan. Jo ulkomuodosta on helppo huomata, että laitteen alle sijoitettu kamera on ajateltu varmastikin 360 kuvausta silmälläpitäen. Rungosta kuoriutuvat moottorivarret muistuttavat hieman banaanin kuorimista ja alle integroitu kamerasuoja sekä yläpuolelle piilotettu akkuratkaisu on mielestäni älykkäästi suunniteltu, rikkoen nykykopterien perinteiset suunnitteluperiaatteet.

    Mikä juju tässä laitteessa sitten on?

    Äkkiseltään täytyy taas kerran rehellisesti sanoa, että laite ei ominaisuuksien osalta tuo oikeastaan mitään ihmeellistä uutta (DJI on luonut niin korkeat vaatimukset uusille tulijoille, että haasteita on varmasti riittämiin muilla), mutta kaikki perusasiat on kunnossa ja laatu on kaikilta osin erinomaista, pakkauksia myöten - itse asiassa yksi tyylikkäimmistä mitä olen koskaan nähnyt, ml. itse laitteen design.

    Näyttökuva 2017-04-19 kello 22.15.40

    Laitteesta tekee erilaisen se, että Powervision on tuonut markkinoille PowerEgg Maesto ohjaustekniikan, jonka laitevalmistaja sanoo olevan markkinoiden ensimmäinen eleiden/liikeiden tunnistava ohjausjärjestelmä. Maesto systeemi siis on pieni pelikonsoleiden liikesensoreita muistuttava kauko-ohjain, jonka liikkeiden avulla hallinnoidaan kopterin liikkeitä. Järjestelmä mahdollistaa multikopterin erittäin helpon lentämisen ilman perinteistä radio-ohjainta tai esikatselunäyttöä. Mallissa on myös automaattinen nousu- ja laskutoiminto sekä pysäytystoiminto, jolla laite pysähtyy paikoilleen, vaikka hätätilanteessa jossa laite on menossa estettä kohti. Systeemi myös huolehtii ettei laite tule liian lähelle lennättäjää, pitäen turvaetäisyyden kaukosäätimen ja laitteen välillä. Lisäksi voidaan asettaa maksimaalinen etäisyys ohjaimesta rajaten tietoisesti kantomatkaa.

    Lentotilat

    PowerEgg on varustettu ennestään tunnetuilla lentotiloilla kuten Follow Me, Point of Interest ja CableCam tiloilla. Näissä tuskin on mitään ihmeellistä, oivia avustavia ominaisuuksia, jotka löytyvät jokaisesta hyvästä kopterista tällä hetkellä.

    Näyttökuva 2017-04-19 kello 22.42.43

    Kameran ominaisuudet

    Ilmeisesti valmistajan tekniset tiedot mallin osalta ovat päivittämättä koska niissä ei mainita 4K videokuvausta, joka on kuitenkin mainittu nettisivuilla useammankin kertaa. Kamera on 1/2.3" CMOS perinteinen pienikennoinen kamera, josta lisää lentotestin jälkeen tarkemmin.

    Huomenna lennetään ja lisätään kokemuksia tähän artikkeliin!

     

     

    201719/April
  • DroneFactory kotisivut avattu

    Olemme avanneet Dronefactory nimellä uuden ammatti UAV sivuston, joka keskittyy puhtaasti ammattiratkaisuihin, esitellen tuotteita, ratkaisuja, sovelluksia ja palveluita.

    Taustalla

    Uusi sivusto löytyy nimensä mukaisesti www.dronefactory.fi osoitteesta.

    Sisältöä tullaan lisäämään jatkuvasti lähiaikoina lisää erityisesti ratkaisu- ja sovellus aihealueisiin. Ideana on tuoda esille mahdollisimman kattavasti UAV ratkaisujen mahdollisuuksia eri sovelluksissa ja esitellä näitä sovelluksia yksityiskohtaisesti casestudy tavalla. Jokaisen sovelluksen loppuosassa on yhteenveto niistä laitesuosituksista joita suosittelemme ko. sovellusalueeseen.

    Lisäämme myös ensimmäistä kertaa vuokra-leasing hintaesimerkkejä sivuille suosituimpien laiteratkaisujen osalta. Nämä ratkaisut sisältävät aina täydellisen palvelupaketin ml. koulutus, varaosa- ja huoltopalvelut ja optiona valittavat laitteen lentovahinkovakuutukset sekä varalaitepalvelun.

    Toivoisimme rutkasti palautetta uusista sivuista, siis rehellistä ja aiheellista palautetta sivujen toimivuudesta, mitä sisältöä haluaisitte sinne ja muita mahdollisia toiveita, ruusuja ja risuja. Palauta kannattaa laittaa info AT dronefactory.fi osoitteeseen.

    Ensimmäiset palautteet on saatukin ja muutama kysymys on herännyt alkusivun videosta ja sen latausajasta. Selvityksen jälkeen kävi ilmi että video toimii joutuisasti Firefox selaimella ja Chromella, mutta jälkimmäinen vaatii viimeisimmän version toimiakseen oikein. Videon ei tulisi olla raskas alkuunkaan, koska se näytetään Youtube kanavana ja videot toistetaan heidän palvelustaan suoraan eli niiden ei tulisi lisätä sivujen latausaikaa.

    Latausajan osalta optimoimme vielä sivuilla olevia kuvia parhaillaan ja korvaamme suuria kuvia konvertoiduilla kuvilla mahdollisuuksien mukaan.

    Kiitos jo etukäteen palautteestanne!

    201706/April
  • Smartti - asiakaspalvelurobotti otettu käyttöön

    Olemme tänään ottaneet käyttöömme Smartti asiakaspalvelurobotin, joka vastaa automaattisesti yleisimpiin verkkokauppaamme koskeviin kysymyksiin. Järjestelmä on itseoppiva ja kehittyy ajan myötä tutkien yleisimpiä kysymyksiä ja ehdottaen niihin vastauksia.

    Smartti hallinnan kautta pystymme myös puuttumaan henkilökohtaisesti keskusteluun ollessamme paikalla ja auttamaan välittömästi löytämään oikeat vastaukset.

    Smartti palvelun ikkuna löytyy verkkokauppamme vasemmasta alalaidasta ja voitte jättää sinne kysymyksiä tällä hetkellä yleisesti verkkokauppaan liittyviin kysymyksiin. Lisäämme lähiaikoina vastauksia myös tuotekysymyksiin, joten jatkossa Smartin kautta voitte kysyä myös tuotteisiin liittyvää tietoa.

    Näyttökuva 2017-03-22 kello 11.12.14

    201722/March
  • SSL salaus lisätty verkkokauppaan

    Moni on kysynyt verkkokauppamme turvallisuudesta ja olemme eilen asennuttaneet SSL salauksen ja päivittäneet sivut sen osalta, joten nyt on SSL salaus verkkokaupassa ja ostaminen entistä turvallisempaa!

    201714/March
  • Matrice 200 UKK lisätty tuotesivuille

    Matrice 200 on erittäin mielenkiintoinen uusi DJI malli, joka tulee saataville DJI:n ilmoituksen mukaan toukokuussa. Käänsin UKK osion ja tein PDF dokumentin, joka selventää Matrice 200 ominaisuuksia kiinnostuneille.

    Matrice 200 kuuluu ns. DJI Enterprise tuotekategoriaan ja on sellaisenaan aina räätälöitävä tuote joka tarjotaan asiakaskohtaisten tarpeiden mukaan varustettuna. Jos olet kiinnostunut M200 sarjan laitteista, kerro meille tarpeesi käyttötarkoituksineen niin teemme teille tarjouksen laitteesta yksilöitynä Prodrone ratkaisuna.

    PDF UKK dokumentti löytyy M200, M210 ja M210-RTK mallien tuotevälilehdeltä tiedostot kohdasta. Linkki perusmalliin tässä.

    Matrice 200 yläpuolinen kamera-asennus Matrice 200 yläpuolinen kamera-asennus
    201713/March
  • Matrice 200 esitelty

    Uuden Inspire 2 mallin myötä jäi hieman hampaankoloon, miksi DJI ei suunnitellut mallia yhteensopivaksi muiden kuin X4S ja X5S kameroiden kanssa. Nyt tämäkin selvisi kun uusi Matrice 200 malli julkistettiin ja tätä kannatti odottaa, vai mitä sanotte seuraavasta.

    • Kaksoiskamerajärjestelmä / FPV kamera
    • Kaksoisakkujärjestelmällä lentoaika jopa 35 minuuttia
    • Monisuuntainen esteentunnistus ja yläpuolisen esteen skannaus
    • Kamera asennattavissa myös kopterin yläpuolelle
    • Kasaantaittuva runkoratkaisu
    • -20 asteen pakkasenkestävyys
    • Säänkestävä runkorakenne / vesitiivis
    • RTK valittavissa optiona

    Käytännössä voin tyhjentävästi sanoa yhdellä lauseella - tässä on kaikki mitä olemme odottaneet ammattikopteripuolelle!

    Erilaiset mallit

    Malleja on tulossa kolme. M200 on perusmali, M210 voidaan varustaa dual kameragimbaalilla tai yläpuolisella gimbaalilla ja M210-RTK on tarkoitettu tarkkaan kartoitukseen sisältäen RTK systeemin vakiona.

    Galleria

    Tässä muutama kuva uudesta Matrice 200 mallista. Toimitukset alkavat toisella vuosineljänneksellä ja toistaiseksi hintaa ei ole virallisesti julkistettu.

    M200 sarjan laitteet tulevat olemaan ns. Enterprise sarjan mallistoa mikä tarkoittaa, että laitteita saamiemme tietojen mukaan tulee myymään ainoastaan ammattitason toimittajat ja laitteiden hinnoittelu on tarjousperusteista.

    201726/February
  • DJI Ground Station Pro iPadille

    DJI on julkistanut kauan odotetun päivityksen aikaisemmin Ground Station nimellä myydylle reittipiste toiminnallisuudelle. Uusi GS on ilmainen ohjelma, joka sisältää lisäominaisuuksia maksua vastaan ja on toistaiseksi yhteensopiva ainoastaan Apple iPad laitteiden kanssa.

    Reittipisteohjelmointi perusominaisuutena

    GO aplikaatio ei ole mahdollistanut esiasetettujen reittipisteiden käyttöä tähän asti. Uusi GS Pro ohjelmisto tarjoaa perusominaisuutena mahdollisuuden ohjelmoida reittipisteet aplikaation avulla online tilassa. Ohjelmisto käyttää Apple Maps karttoja. Offline tilassa reittilento voidaan suorittaa lentämällä kopterilla reitti ja tallentamalla reitti ja toistamalla se sen jälkeen. Lento voidaan myös suorittaa peittokartan avulla offline tilassa, jolloin annetaan määritetty alue joka katetaan automaattisesti asetetun lentosuunnitelman avulla.

    banner-img-en

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    3D optimoitu kartoitusalue

    Ohjelmistossa on kartoitusalueen optimointi, joka tarkoittaa, että pilotti voi asettaa halutun alueen kartoituksen ja ohjelmisto automaattisesti optimoi tehokkaimman lentoreitin. Lentoreitin korkeuteen, kuvamosaiikin eli kuvien päällekkäisyyteen ja nopeuteen voidaan asettaa käyttäjän haluamat arvot ja missä kulmassa kopteri toteuttaa reitin lentämisen.

    Näyttökuva 2017-02-07 kello 13.47.37

    3D kartta Point of Interest toiminto

    Lisäominaisuutena ohjelmaan voidaan jatkossa ostaa 3D POI toiminto, jonka avulla esimerkiksi kiinteistö tai muu kohde voidaan kartoittaa asettamalla kohde lähtöpisteeksi ja sen jälkeen miltä etäisyydeltä se kuvataan. Toiminto ottaa useita kuvia kohteesta, jotka yhdistämällä voidaan muodostaa 3D kuva kohteesta esimerkiksi Pix4Dmapper Pro ohjelmalla. Toistaiseksi ei ole vahvistettu, pystyykö tässä toimintatilassa määrittelemään lentoreitille useita korkeuspisteitä, jolloin kopteri kuvaisi kohteen kiertäen sen useammalla eri korkeudella kuten esimerkki kuvassa patsaan kohdalla annetaan ymmärtää.

    s2-img-5b7bf8427c7ccf5892359d9a9da2c158

    Tap & Map toiminnallisuus

    Tässä toimintatilassa asetetaan halutut lentopisteet ja täppäämällä näyttöä, kopteri lentää seuraavaan pisteeseen. Pisteissä voidaan tallentaa erilaisia esiasetettuja toiminnallisuuksia ja pisteet voivat olla eri korkeudella. Saavuttaessaan pisteen, ohjelma antaa pilotin suorittaa halutut toimenpiteet ja jatkaa sen jälleen täppäämällä seuraavaan pisteeseen.

    Virtuaalinen Suoja-alue

    Toiminnon avulla voidaan rajata minkä alueen ulkopuolelle kopteria ei voida lennettää tai vastaavasti millä alueella kopterin tulee pysyä sitä lennätettäessä. Tälläinen toiminnallisuus on erityisen hyödyllinen kun tila on ahdas tai lennetään paikassa jossa on suuria korkeuseroja esteiden osalta kuten vuorten rinteiden tai kiinteistöjen läheisyydessä.

    Yhteensopivuus

    GS Pro on käytännössä yhteensopiva kaikkien myynnissä olevien DJI laitteiden kanssa ml. Phantom 4, Phantom 4, Phantom 4 Pro, Inspire 1, Inspire 2, Matrice 100 ja Matrice 600 laitteiden kanssa sekä Mavic Pro ja A3 sekä N3 ohjausjärjestelmien kanssa.

    path@2x-3fdc5c41f98b6eca16142f42c9602209

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    GS Pro on ladattavissa Apple iPad laitteelle Appstoresta!

    201707/February
  • Varastoinventointi

    Suoritamme varaston inventointia ma/ti aikana ja vastaamme huonosti puheluihin. Parhaiten tavoitat emailla, johon vastaamme iltaselle!

    201706/February
  • Pix4D ohjelmat nyt verkkokaupastamme

    Olemme toimineet Pix4D jälleenmyyjänä jo vuodesta 2014 Suomessa. Ohjelmistoja on voinut hankkia kauttamme ammatti multikoptereiden yhteydessä, mutta nyt lisäsimme kaikki tärkeimmät lisenssit verkkokauppaamme, josta ne on helposti tilattavissa kuukauden, vuoden tai elinikäisen lisenssin muodossa.

    Pix4D tarjoaa nykyään myös pilvipalvelupohjaista datankäsittelyä, joka tekee siitä erityisen mielenkiintoisen vaihtoehdon Maps Made Easy ja Drone Deploy ohjelmien rinnalle. Pix4D:tä pidetään alan ammattimaisimpana ohjelmistona ja viimeaikaisten uusien ominaisuuspäivitysten myötä voimme suositella sitä erinomaisena vaihtoehtona ammattimaista mallennusta multikopterilla suunnittelevalle asiakkaalle.

    Valmistaja tarjoaa myös edullista kiinteistökuvaukseen soveltuvaa Pix4Dmodel ohjelmistoa, jolla voidaan tuottaa helposti Pix4Dcapture aplikaation avulla multikopterilla huikeita 3D mallennuksia monenlaisista kohteista automaattisesti. Kannattaa tutustua jos kuvaatte kopterilla kiinteistöjä, tämä tuo mielenkiintoisen lisäpalvelumahdollisuuden, joka nostaa kohteen aivan toisenlaiseen valoon asiakkaiden silmissä.

    Pix4D ohjelmistoihin voi nyt tutustua verkkokaupassamme täällä!

    201702/February
  • Inspire 2 nyt kummallakin kameralla suoraan varastosta

    Uusi Inspire 2 multikopteri ja X4S sekä X5S kamerat nyt suoraan varastosta toimitukseen!

     
    Inspire 2 verkkokaupassa!

    201702/February
  • Mavic Pro toimituksista taas

    DJI jää Kiinalaisten uuden vuoden viettoon ensi viikon maanantaista ja mikään ei liiku tehtaalta kahteen viikkoon. Kukaan ei siis saa mitää lähetyksiä ko. aikana ja viive vaikuttaa luonnollisesti myös Mavic Pro kopterin toimituksiin joiden saatavuus on muutenkin huonoa.

    201724/January
  • Phantom 4 Pro Plus mallit varastossa

    Uusi Phantom 4 Pro Plus malli eli malli, jossa on mukana DJI:n uusi CrystalSky 5.5" näyttölaite saadaan toimitukseen 11.1 alkaen suoraan varastosta. Ennakkotilauksia on jo toimitettu muutama ja nyt nopeimmille laitteet suoraan varastosta keskiviikosta lähtien.

    Laite tilattavissa heti täältä!

    201709/January
  • Inspire 2 nyt varastossa

    Uusi Inspire 2 malli on saapumassa varastoon ja laitetoimitukset saadaan nyt suoraan varastosta toimitettua keskiviikosta 11.1 lähtien päivän toimitusajalla. Samaan aikaan varastoon saapuu uudet X4S ja X5S kamerat.

    Laitteet tilattavissa suoraan täältä!

    201709/January
  • HPRC Mavic Pro suojalaukut tulossa tammikuun lopulla

    HPRC on julkistanut uudet Mavic Pro suojalaukut ja olemme lisänneet ne tänään verkkokauppaan. Olemme osallistuneet laukkujen suunnitteluun antamalla oman mielipiteemme laukkujen ominaisuuksista.

    Kolme eri mallia

    HPRC on tuottanut kolme eri laukkumallia, joista pystymalli ja vaakamalli ovat perinteisen laukun mallisia. Kolmas reppumallinen laukku on näppärä selkäreppu, joka on valmistettu kuitenkin suojaavasta kovamuovista ja varustettu tuhdeilla olkaremmeillä ja nostokahvalla.

    Saatavuus

    Laukkumallisto on vasta julkistettu ja toimitukset alkavat tammikuun loppupuolella. Laukkuja voi jo etukäteen tilata ja ne toimitetaan ennakkotilausjärjestyksessä tilaajille heti kun laukut saapuvat varastoon.

    HPRC MAVIC PRO LAUKUT VERKKOKAUPASSA

    201627/December
  • Trafi päivittänyt UAV lentosääntöjä

    Trafi on selkeyttänut UAV sääntömäääryksiä ja kertoo suorassa lainauksessa seuraavaa:

    Määräyshankkeella on huomioitu muutostarpeet, jotka perustuvat ensimmäisiin voimassa olevasta määräyksestä saatuihin kokemuksiin. Muutoksella on pyritty selkeyttämään määräyksen vaatimuksia mm. muokkaamalla määräyksen rakennetta. Määräyksen ulkonäkö onkin muuttunut melkoisesti nyt voimassa olevaan määräykseen verrattuna, mutta vaatimuksiin kohdistuneet muutokset ovat suhteellisen vähäisiä. Vaatimuksia on yksinkertaistettu ja osin kevennetty niiltä osin kuin se on nähty saatujen kokemusten perusteella tarkoituksenmukaiseksi. Määräyksen selkeyttämiseksi siihen on otettu oma kohtansa valtion ilmailua varten.

    Määräysluonnoksen perustelumuistiosta löytyvät tarkemmat tiedot määräykseen tehdyistä muutoksista sekä näiden muutosten perustelut. Perustelumuistioon on koottu tietoa myös muusta toimintaan vaikuttavasta lainsäädännöstä sekä ohjeistusta mm. ilmatilaan liittyen.

    Sääntöihin pääsette tutustumaan Trafin sivuilla linkin kautta!

    201623/December
  • Phantom 4 Pro päivitysvinkkejä

    DJI on ilmoittanut ohjeistuksen mahdollisen Phantom 4 Pro päivityksen ongelmatapauksiin. Tässä yhteenveto ohjeista kotimaiselle kielelle käännettynä

    Jos Phantom 4 Pro päivitys jostain syystä epäonnistuu useamman kerran, pyydämme päivittämään laitteen käyttämällä DJI Assistant 2 ohjelmaa PC:llä tai MACillä. Jos päivitys edelleen epäonnistuu ja näytölle tulee virheilmoitus, toimi seuraavasti:

    • Ota yhteyttä DJI:n tukee osoitteessa suppor.eu@dji.com ja pyydä heiltä kameran päivitystiedosto
    • Kytke virta kopteriin ja varmistu ettei päivitys ole käynnissä tai käynnisty
    • Tallenna päivitystiedosto muistikortin juurihakemistoon ja laita muistikortti kameraan
    • Noin minuutin kuluttua kameran LED valo vilkkuu punaista ja vihreää ja sen jälkeen muuttuu vihreäksi
    • Päivitä kopteri uudestaan Assistant 2 ohjelmalla tai DJI GO 4 apilla
    • Päivitys on tapahtunut
    201620/December
  • DJI Care Mavic Prolle

    Saimme tänään DJI Care lisenssikoodeja jolla Mavic Pro laitteen DJI CARE turva voidaan aktivoida. DJI Care on tilattavissa verkkokaupasta Mavic Pro kittien yhteydessä tai erikseen. Toimitamme lisenssikoodin teille sähköpostipostilla. DJI Care koodi tulisi aktivoida 48 tunnin sisällä laitteen aktivoimisesta, joten huomioittehan tämän ostaessanne laitteen.

    DJI Care voidaan aktivoida myös myöhemmin, mutta se vaatii selvityksen DJI:lle ml. videon jossa laite näkyy toimintakunnossa ja uutta vastaavana.

    Autan mielelläni mikäli asiasta on kysyttävää!

    201616/December
  • DJI Mavic Pro varusteita ja Phantom 4 Pro varastossa

    Mavic Pro varusteita saapui erä varastoon. Nyt löytyy suoraan toimitukseen Mavic Pro malliin akkuja, multilatureita, potkureita, RC johtoja, olkalaukkuja. Saimme myös ensimmäisen erän Phantom 4 Pro mallin multikoptereita, joista muutama jäljellä suoratoimitukseen ennen joulua.

    Mavic Pro kopterin saatavuus on edelleen huono ja laitteita saapuu tipottain lähes viikottain. Ennakkotilauksia on purettu nyt alkupäästä ja kaikki mitä on saatu on toimitettu asiakkaille eteenpäin. Odotamme lisää Maviceja saapuvaksi joulun jälkeisellä viikolla, jolloin ennakkotilausten purku jatkuu.

    Saimme myös tiedon että Polarpro Mavic suotimet ovat lähteneet toimitukseen jenkeistä, joten nyt kannattaa varautua ja tilata suotimet kun niitä tulee saataville.

    Mavic Pro

    Phantom 4 Pro

    201615/December
  • Ensimmäinen Phantom 4 PRO erä saapumassa varastoon

    Ensimmäiset Phantom 4 PRO mallit saapumassa varastoon. Ensimmäisestä erästä jäljellä muutama laite heti toimitukseen nopeimmille. Laitteet ovat siis perusmallia ja Crystalsky näyttölaitteella varustetut Plus mallien toimituksista ei toistaiseksi vahvistuksia.

    Phantom 4 PRO tärkeimmät ominaisuudet

    • Täysin uusi 1" kamerakenno, joka on lähes 4x Phantom 4 kameraa suurempi
    • Parannettu dynaaminen alue, kohinankesto ja hämäräkuvausominaisuudet
    • 20Mp valokuvat ja 4K video
    • Kahdennettu IMU ja sähköinen kompassi parantaa luotettavuutta
    • Viisisuuntainen esteentunnistus
    • 4K videokuvaus 60fps (2x hidastus)
    • 1080p videokuvaus 120fps (4x hidastus)
    • Mekaaninen suljin
    • Magnesium runko
    • Jopa 7 km kantomatka
    • Jopa 30 minuutin lentoaika
    • Uusia lentotiloja kuten DRAW (katso tarkemmin alla)
    • Manuaalisesti valittavat lentotilat eli P, A ja S

    Uusi DRAW lentotila

    Draw on uusi lentotila, jolla ohjelmoidaan näytön avulla kopteri lentämään haluttu reitti. Yksinkertaisesti piirrä reitti näytöllä ja Phantom 4 Pro lentää annettuun suuntaan lukiten korkeuden (testaamme tätä tarkemmin käytännössä heti kun Pro malli saapuu varastoon). Lentotila antaa pilotille mahdollisuuden hallita kameraa ja mahdollistaa monimutkaisemmat otokset.

    Toimintoja on kaksi tässä lentotilassa. Forward tilassa drone lentää tasaista vauhtia eteenpäin ja kamera on suunnattu kopterin lentosuuntaan. Free tilassa kopteri lentää ohjelmoitua reittiä, mutta pilotti voi suunnata kameran haluamaansa kohteeseen eli käytännössä kopteri lentää ohjelmoitua lentoreittiä nokkasuunnastaan välittämättä kääntäen kopteria kameraohjauksen mukaan.

    Muut lentotilat

    Verrattuna Mavic Pro malliin, Phantom 4 Prossa voidaan lentotila valita manuaalisesti esimerkiksi valitsemalla ATTI tilan, laite kytkee pois GPS lukon ja pitää laitteen lentokorkeuden, tämä on ammattilaisten yleisimmin käyttämä ilmakuvaustila, joka mahdollistaa kopteri pehmeät liikkeet vaikeissakin paikoissa ilman että GPS yrittää automaattisesti lukita paikan (korkeuden ja position).

    Tripod tila on nyt myös Phantom 4 Prossa, jossa drone lentää erittäin hitaasti (max 7 kmh) tarjoten tarkimman mahdollisen ohjaustuntuman. Soveltuu myös hyvin sisätiloissa lentämiseen. Kummassakin tilassa esteentunnistus ja paikannussensorit ovat aktivoituna.

    Voit tilata Phantom 4 Pro mallin täältä ja toimitukset alkavat todennäköisesti jo 15.12 ja toimitetaan Matkahuollon nopealla kuljetuksella. Muutama jäljellä ensimmäisestä toimituserästä!

    201612/December
  • Mavic Pro talvitestiä

    Testasin tänään -9 asteen pakkasessa hienossa kelissa Mavicin ja iPhone 7 Plussan akunkestoa. Yllättävä tulos kaikinpuolin, sillä Mavic lensi lähes 20 minuuttia 25% akkuhälytykseen ja iPhonen akku kului 99% lähtötilasta vain 90%. Aikaisemmin olen lentänyt iPhone 6:lla samoissa olosuhteissa ja akku kyykkäsi lennon loppuvaiheessa niin pahasti että laite sammui kesken lennon.
    201611/December
  • Multikoptereiden vakuutukset ja leasing rahoitus

    Multikoptereiden vakuutuksia on nykyään vaikea saada kotimaasta kuten asiaan perehtyneet ovat ehkä huomanneet. Samaan aikaan Trafi vaatii laitteille pakollisen vakuutuksen, joka kattaa myös vastuuvakuutuksen kolmannen osapuolen mahdollisille vahingoille. Yhtälö on mielestäni aika mielenkiintoinen, koska paikalliset vakuutusyhtiöt eivät lentovahinkovakuutusta helposti myönnä ja kun yhtälöön lisätään vielä rahoitusyhtiö, joka vaatii vakuutuksen ja Trafi rekisteröinnin, niin tulee mieleen, että onkohan tätä hommaa ajateltu oikeasti ihan loppuun asti?

    Tarjoamme vakuutuksia Hollantilaisen vakuutusasiamiehen kautta

    Onneksi vakuutuksia on saatavilla asiaan erikoistuneilta tahoilta Euroopasta. Teemme yhteistyö Driessen vakuutusasiamiehen kanssa, joka on erikoistunut drone vakuutuksiin. Yritys tarjoaa laitevakuutuksen lisäksi vastuuvakuutuksen ja vakuutus kattaa myös lentovahingot. Vakuutuksen myöntäjä on maailman suurimpiin vakuutusyhtiöihin kuuluva Lloyds of London.

    Laitteisto leasing rahoituksella?

    Tarjoamme leasing rahoitusta kaikille yritysasiakkaillemme Tukirahoitus Oy:n tai Svea Leasing rahoituksen kautta. Kumpikin rahoitusyhtiö vaatii laitteelle vakuutuksen, jonka edunsaaja on vakuutusyhtiö sekä laitteen rekisteröinnin Trafin laitekantaan.

    Leasing hakemuksen liitteeksi vaaditaan vakuutustodistus, jossa edunsaajana on rahoitusyhtiö sekä vahvistus laitteen rekisteröinnistä Trafin tietokantaan. Ostaessanne laitteet meiltä rahoituksella, hoidamme vakuutusyhtiön kanssa vakuutustodistuksen rajoitusyhtiölle. Laiterekisteröinti tulee suorittaa tilaajan toimesta ja lähettää asiasta meille vahvistus, jonka liitämme rahoitushakemukseen.

    Muistilista rahoituksella ostettaessa!

    • Tee vakuutushakemus netissä tässä osoitteessa (Get a Quote)
    • Ilmoita laitteisto Trafin tietokantaan täällä
    • Lähetä rekisteröinnistä meille vahvistus, jonka liitämme rahoitushakemukseen

    Laitteiston hankinta rahoituksella

    Jos olette kiinnostuneita hankkimaan laitteiston leasing rahoituksella, ottakaa meihin yhteyttä. Teemme teille laitteistotarjouksen ja laskemme hyväksytyn tarjouksen perusteella laitteiston leasing hinnan 12-60 kuukauden maksuajalla. Tehkää vakuutushakemus ym. tavalla ja rekisteröikää laitteisto Trafin kantaan (rekisteröinti ei vaadi sarjanumero tai laitetta vaan se voidaan tehdä suoraan mallin mukaan) ja laittakaa tästä vahvistus meille.

    Rahoitushakemus käsitellään nopeasti jopa muutamassa tunnissa ja hyväksytystä päätöksestä laadimme asianmukaiset sopimuspaperit ja toimitamme vakuutusyhtiölle edunsaajatiedot jotta vakuutusyhtiö voi tehdä virallisen vakuutussopimuksen, jonka asiakas allekirjoittaa. Rahoitusyhtiön saadessa kaikki asianmukaiset paperit, rahoitus aktivoituu ja toimitamme laitteen erikseen asiakkaan kanssa sovitussa aikataulussa.

    Rahoitushakemusta varten toimittakaa meille seuraavat tiedot

    • Yrityksen nimi, osoite, puhelinnumero ja yhteyshenkilö
    • Y-tunnus
    • Haluamanne rahoitusaika 12-60 kuukautta

    Apuja vakuutuksen hakemiseen ja lomakkeen täyttämiseen löydätte täältä!

    201607/December
  • Mavic Pro saatavuudesta - päivitys

    Toistaiseksi pohjoismaihin on saapunut vasta edelleen kourallinen Mavic Pro malleja ja meidän kautta on toimitettu kokonaista kaksi laitetta. Loppuviikosta saadun tiedon mukaan, tällä viikolla lähtee seuraava erä toimitukseen, mutta määrää en ole saanut vahvistettua. Toimituksia jatketaan ennakkotilausten tilausjärjestyksen mukaan ja tällä hetkellä minulla on hyvä fiilis siitä, että joulukuun puoleen väliin mennessä pystyisimme toimittamaan suurimman osan ennakkotilauksista.

    Omasta puolestani edelleen pahoittelut DJI:n toimitusaikataulujen osalta ja toivon että teillä riittää vielä kärsivällisyyttä odotella omaa uutta mahtavaa Mavicia, joka on osoittautunut kyllä erinomaiseksi laitteeksi niin omissa testeissämme kuin Mavic asiakkaiden keskuudessa.

    Tein myös omasta kokemuksestani blogikirjoituksen, joka on luettavissa tämän artikkelin alla!

    201605/December
  • Kenttäkokemuksia Mavic Pro multikopterista

    Kenttäkokemuksia Mavic Pro multikopterista    

    Harvemmin nykyään pääsen kentälle kuvaamaan projekteihin mutta silloin kun tilaisuus tarjoutuu, niin olen toki innolla mukana. Vaikka jatkuvasti toki koptereilla lennetään ja laitteita testaillaan sekä kuvaillaan omiin tarkoituksiin satoja tunteja vuodessa, niin varsinainen testi laitteille on toki aito kuvausprojekti, varsinkin kun näissä on usein haastavia tilanteita ja kiireinen aikataulu.

    Toscanassa viisi päivää kuvaamista

    Minulle tarjoutui siis tilaisuus osallistua Toscanan Italiassa kuvausprojektiin, josta en toistaiseksi voi sen suurempia paljastaa, mutta kyseessä oli ralliin liittyvä projekti, jossa kolmen hengen voimin kuvasimme käytännössä aamusta iltaan aiheeseen liittyvää materiaalia. Kalustona käytettiin tarkoituksella kevyttä kamerakalustoa ja paljon materiaalia tuotettiin myös iPhone 7 Plus mallin älypuhelimella, Osmolla sekä tietysti Mavic Pro multikopterilla. Koska kyse oli enemmänkin dokumentaarisesta projektista kuin elokuvasta, mainittu kalusto osoittautui erinomaiseksi valinnaksi koska aikataulut, tapahtumat ja tilanteet olivat meistä riippumattomia ja kaikki tapahtui reaaliaikaisena ja lavastamattomana. Tämä antoikin mielestäni parhaat lähtökohdat kirjoittaa tämä kenttäarvostelu Mavic Pro multikopterista, koska kyseessä oli hektinen kuvauskeikka kaikessa realistisuudessaan.

    Kalusto

    Alunperin tarkoitus oli varmistaa kaluston toimivuus varaamalla matkalle mukaan kaksi Mavic Pro kopteria. Kuten olen niin moneen kertaan sanonut, ammattimaisesti kuvaavalla kopteripilotilla on oltava aina varalaitteisto käsillä, koska kuvaustilannetta voi harvoin erityisesti dokumentaarisessa kuvaustilanteessa kuvata uudestaan.

    Jokainen asiaa kuitenkin seurannut tietää, ettei laitteiden toimitukset ole vieläkään alkaneet, joten saimme matkalle mukaan vain yhden laitteen. Akkuja sen sijaan oli mukana yhteensä kuusi, lisäksi varasimme mukaan autolaturin, multilaturin, Mavic USB latauspalikan sekä kaksi varapotkurisettiä. Kalusto kulki suurelta osin aina mukana Mavicin omassa olkalaukussa ja vain seinälaturi jäi majapaikkaan. Autolaturi oli varoilla autossa ja kuusi akkua, joista yksi kopterissa kiinni oli olkalaukussa mukana.

    Mainittakoon tässä erityisesti näppärä Mavic Pro akkuadapteri, jossa on kaksi USB ulostuloa. Adapterilla voidaan ladata USB laitteita käyttämällä Mavicin akkua. Koska en aja lentoakkua koskaan alle 20% varauksen, sain hyödynnettyä näitä lähes käytettyjä akkuja lentojen jälkeen lataamalla niillä Mavicin radio-ohjainta ja iPhone puhelinta siirtymillä autossa. Adapteri kuuluu Mavic Flymore kittiin ja osoittautui todella fiksuksi lisävarusteeksi.

    Kannettavuus

    Voin avoimesti myöntää, että Mavic Pro julkistuksen yhteydessä en henkilökohtaisesti hirveästi antanut painoarvoa laitteen koolle, sillä kotimaassa toimiessa, Phantom 4 sarjan laitteella kuvattaessa ja autolla kohteisiin matkatessa, koolla ei suoranaisesti ole hirveästi merkitystä. Käytän itse pääasiallisesti kovaa laukkua, joka kestää rankkaakin kohtelua ja olen pärjännyt sillä vuosikausia niin maalla kuin merellä ja sen takia laitteen koolla ei ole ollut suurta merkitystä minulle.

    Joudun kuitenkin pyörtämään sanani ja erityisesti nostamaan esille laitteen koon merkityksen tässäkin projektissa. Ensinnäkin laite ja käytännössä kaikki sen varusteet akkuja myöten pystyy kuljettamaan olkalaukussa. Lentokoneella matkustaessa, akkujen kanssa on jatkuvasti haasteita ja koska niitä ei pysty ilman erikoisjärjestelyjä kuljettamaan ruumassa, täytyy akut olla käsimatkatavaroissa. Pakkasin siis kaikki Mavic akut olkalaukkuun ja vain auto- sekä seinälaturin kuljetin ruumassa matkatavaroissa. Mavic olkalaukun lisäksi mukana oli keskikokoinen Pelicancase sekä normaali vaatekassi.

    Kuljetettavuus kentällä

    Kuvaustilanteessa Mavicin koko korostuu entisestään. Juostessa kuvauspaikalle rallin erikoiskokeille, varikolle, huoltopaikkoihin ja muihin tapahtumiin, Mavic osoittautui erinomaiseksi kumppaniksi. Mavicin olkalaukun lisäksi mukana oli pieni selkäreppu muille kuvauskamoille. Jätin selkärepun usein kokoontumispisteeseen ja juoksin Mavicin kanssa pitkin puskia haluamaani kuvauspaikkaan josta pääsin parhaiten lentoon.

    Omasta mielestäni olkalaukku voisi olla jopa suurempi ja sellainen josta kopterin saisi makuullaan esille ja käyttöön. Mavicin olkalaukussahan kopteri on pakattu pystyyn kaksiosaiseen taskuun jonka toisessa osassa on radio-ohjain. On myös tärkeää että aina pakattaessa, Mavicin kameran suojakupu sekä gimbaali tukimuovi on laitettu paikoilleen, koska kamera on herkkä ja pienikokoinen ja liikkuessaan saattaa vaurioitua. Suojakuvun kanssa lentämistä en suosittele, laite saattaa lämmetä liikaa ja rikkoontua.

    Käyttöönoton nopeus

    Mavic on äärimmäisen nopea ottaa käyttöön kentällä. Ainoa asia mikä häiritsi ajoittain oli IMU yksikön tarkistuksen viive joka saattoi jossain tapauksissa olla jopa muutama minuutti. Tämäkin tosin parani ajanmyötä ja viimeisinä päivinä laite oli valmis käytettäväksi lähes heti sen jälkeen kun radio-ohjain yhdistyi laitteeseen ja GO aplikaatio avasi videon esikatseluyhteyden.

    GPS signaalit lukkiintuvat nopeasti ja käytössä oli aina vähintään 16 satelliittia ja paikoittain jopa 20:tä. Kalibroinnin tein aina kun siirtymä oli useita kymmeniä kilometrejä tai siirryin laaksosta korkealle vuoristoon. Kalibrointi on nopea ja helppo tapa varmistaa kopterin oikeanlainen toiminta ja vähentää riskejä.

    Ensimmäinen lentokerta

    Mavicissa on Phantomista poiketen tarkennusautomatiikka, joka mahdollistaa tarkennuksen säätämisen haluttuun pisteeseen. Käytännössä tarkennus toimii lähelle tai äärettömään, mutta jossain tilanteissa tarkennus ei suostunut tarkentamaan haluttuun pisteeseen ja tarkennusta joutui muutamaan kertaan toistamaan. Tämä aiheutti hieman ongelmia alussa mutta kun siihen tottuu että heti lentoonlähdön yhteydessä tarkentaa n. 100 metrin päässä olevaan pisteeseen niin tarkennus toimii kyllä sen jälkeen moitteettomasti. Phantomissahan tämä ei ole mahdollista ja tuntuu hieman kummalliselta, että Maviciin tämä ominaisuus on lisätty vaikka omien kokemuksieni mukaan Phantomin tarkennusautomatiikka on erinomainen ja koska se ei vaadi tarkennuspisteen valintaa, toimii sellaisenaan ongelmitta. Joskus tällainen Mavicissa oleva lisäominaisuus vain sekoittaa asioita ja voi aiheuttaa varsinkin alussa ikäviä tilanteita, kun kuvattu materiaali osoittautuu epätarkaksi - mutta tämä on siis ominaisuus, joka tulee huomioida ja josta tulee rutiini muutaman lentokerran jälkeen.

    Kuvanlaatu ja kuvausasetukset

    Kuvaan aina ammattitarkoitukseen tarkoitettua materiaalia D-LOG asetuksella. Kuva on siis harmaa ja mitäänsanomaton väriensä ja kontrastin osalta, mutta ideana onkin että se härätetään henkiin editissä tekemällä värikäsittely. Suosittelen värikäsittelyssä edelleen mLut lisäosaa Final Cut Prohon tai Premiereen, se on edullinen, nopea ja eri pikavaihtoehtoja värimaailman osalta löytyy yli 20:tä. Toinen vaihtoehto on kuvata videota Cinelike asetuksella, joka luo heti kamerassa suoraan elokuvamaisen lopputuloksen, jota tosin itse säädän vielä editissä lähes aina omaan makuuni sopivaksi.

    Valokuvissa D-Login käyttäminen ei ole ehkä niin järkevää sillä kaikki kuvat tulee käsitellä jälkeenpäin joka lisää työmäärää. Kannattaakin valita omista tarpeista riippuen valokuviin neutral tai cinelike profiili D-Login sijasta. Tallennusasetuksena käytän aina JPG + RAW joka mahdollistaa kuvien katsomisen heti nopeasti mutta samalla RAW tallennettu kuva antaa paremmat mahdollisuudet kuvan editoimiseen esimerkiksi Lightroom ohjelmassa.

    Videokuvausresoluutiona käytin tässä hommassa pääasiallisesti 4K asetusta, koska lentokorkeus ja kuvakulma olivat haasteellisia. Erikoiskokeet kulkivat lähes poikkeuksetta keskellä tiheää metsää ja vaikka lintuperpektiivistä kaiken tulisi olla selkeämpää, usein oli hyvin vaikea havaita alla kulkevaa tietä ja sitäkin hankalampi löytää auto serpentiinitieltä kasvuston takia. 4K asetuksella pystyn jälkeenpäin kroppaamaan sisään 4x ja saan silti loppumateriaalista FullHD 1080p laatua. Tämän avulla pystyin lentämään korkeammalla ja saamaan suuremman kuva-alan kameraan, jotta auton liike ja tie hahmottuisivat paremmin ja editointivaiheessa kohdistamaan kameran haluttuun paikkaan.

    Yksi laatuun vaikuttava tekijä oli suotimien puute. Syksyisessä raa`assa auringonpaisteessa suodin olisi ollut ehdottomasti tärkeä lisävaruste, mutta Mavic Pro mallin suotimia ei valitettavasti ollut vielä käsillä. Välillä suljinaika nousi liian korkeaksi jolloin käytin 1080p/50 tai 1080p/96 asetusta, jotta saisin suljinajan mahdollisimman lähelle toivottua eli 2x fps tai kerrannollisesti tasaisin välein eli 100, 200 ja niin edelleen.

    Mavic Pron kuvalaatu on ehkä hieman pehmeämpi kuin Phantomin, mutta laatu on mielestäni erinomaista ja riittää hyvin monenlaisiin tarpeisiin.

    Yhteenveto

    Mavic Pro osoittautui uskomattoman toimivaksi kopteriksi, jonka kuvanlaatu hyvissä olosuhteissa ei kalpene Phantom 4:lle. Erityisesti kopterin koko ja tarvittavien varusteiden kuten akkujen helppo kuljetettavuus tekee tästä kopterista varmasti monelle luotettavan matkakumppanin vaikka etelänmatkan kuvaamiseen. Viime vuosina laitteiden luotettavuus on parantunut merkittävästi, lentoaika tuplaantunut ja helppokäyttöisyys noussut aivan uudelle tasolle. Mavic Prota voi hyvällä syyllä sanoa tämän hetken mielenkiintoisimmaksi multikopteriksi, jonka ominaisuudet eivät pienestä koostaan huolimatta kalpene isompiensa rinnalla.

    Itsestäänselvää toki on, että esimerkiksi uusi Phantom 4 Pro mallin 4x suurempi kamerakenno tuo erityisesti hämäräkuvaukseen lisäarvoa videopuolella ja 20Mp valokuvat mahdollistavat entistä laadukkaammat kuvat. Viisiakselinen esteentunnistus on sekin kehittyneempi kuin Mavic Prossa, mutta toisaalta Mavicin kuljetettavuus akkuineen tekee Mavicista ykköskumppanin matkakuvauksia ajatellen.

    Esimerkki materiaalia

    Italian kuvausreissu tehtiin yhteistyössä Moottorilehden kanssa. Kaikki kuvattu materiaali on heidän omaisuuttaan, joten tässä vaiheessa en pysty esittelemään matkan kuvausantia sen tarkemmin. Suosittelen kuitenkin kaikille tutustumaan Autoliiton Mooottorilehden tarjontaan heidän omilla nettisivuillaan www.moottori.fi osoitteessa ja ihan henkilökohtaisesti voin suositella Autoliiton jäsenyyttä kaikille autolla liikkuville. Jäsenyys on edullinen ja laadukas lehti tulee kotiinkannettuna kuukausittain ja tietysti tiepalvelu ja lukuisat muut edut antavat hyvän syyn liittyä mukaan. Moottorilehdessä tulee siis olemaan juttu aiheesta alkuvuodesta, jota mielenkiinnolla odotan itsekin.

    201603/December

Artikkelit 130 / 316

Sivu:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. ...
  7. 11